Vinyl - Tomáš Klus: Racek

Vinyl - Tomáš Klus: Racek | foto: SONY MUSIC ENTERTAINMENT

V Česku se vinyl vrací pro radost, v Británii válcuje klasická CD

  • 142
Přestože trendem jsou digitální prodeje, desky Tomáše Kluse, J. A. R., Pavla Bobka nebo soundtrack k filmu Alois Nebel vyšly i na klasických vinylech. Jsou určeny fajnšmekrům. Naopak v Británii stoupla prodejnost gramofonových desek v loňském roce o 40 procent a vinyly se stávají opět oblíbeným nosičem.

"Supraphon se vrací po dlouhé době téměř dvaceti let k vinylové LP desce," ohlašovalo před Vánocemi vydáním soundtracku k filmu Alois Nebel nakladatelství s největším katalogem tuzemských titulů. V záznamovém formátu gramodesky, který se poprvé prosadil koncem předminulého století, vyšly i novinky Tomáše Kluse nebo J. A. R. Na otázku, zda jde o vrtoch, nebo nový trend, vydavatelé zatím neumějí odpovědět jednoznačně.

Nad tabulkami

"Trend vydávat věci na vinylech přišel zvenku, kde se takhle začala dělat řada nových alb a hlavně reedic. Chtěli jsme to také zkusit, ale od začátku to bereme jako doplněk prodeje pro největší fanoušky," říká Zdena Sellingerová ze Sony Music. Prodeje gramodesek J. A. R. a písničkáře Kluse se podle ní pohybují ve stovkách kusů. "Přesto od obchodníků i umělců máme poptávky na vydání starších nahrávek, které ve své době vyšly třeba jen na kazetě," dodává.

Vinyl - Alois Nebel

Podobným způsobem uvažují i v Supraphonu, který se k vinylům vrátil díky spolupráci s filmovou společností Negativ. Ta pomohla s odbytem soundtracku k Aloisi Nebelovi, na němž je i velký vánoční hit Půlnoční od Václava Neckáře a Umakartu. "Náklad tří stovek kusů je už takřka rozebraný," potvrzuje za Supraphon Michal Máka.

Nad tím, zda budou následovat i další tituly, ale zatím podobně jako další vydavatelé krčí rameny. "Rádi bychom zásadní alba české hudební historie typu Kuřete v hodinkách na gramodeskách vydali, ale zatím nám to ekonomicky nevychází," vysvětluje Máka dlouhodobé plány společnosti.

Problémem jsou zejména vysoké finanční náklady. "Nahrávky se musí remasterovat z původních pásů, mnohdy je třeba zrekonstruovat obaly, ke kterým už neexistují původní grafické podklady, a dořešit nekompletní smlouvy," vypočítává Máka nástrahy, které s sebou sběratelská vydání nesou.

Proto v případě vlastních titulů zůstává i Supraphon opatrný. Na letošní rok s jistotou uvažuje zatím o jediné gramodesce, jde o ceněné album Ležatá osmička od Tata Bojs. "Půjde určitě opět o limitovanou edici. Obsahovat by měla i číslované grafické listy od zpěváka a bubeníka Milana Caise, a hodnotná tak bude i z uměleckého hlediska. I tady stojíme před excelovskou tabulkou s výdaji a zvažujeme, zda najdeme nějakého partnera," doplňuje Michal Máka.

Mít něco v ruce

Faktem zůstává, že co se zahraničních alb týče, skutečně se začíná na deskách objevovat spousta výročních edic, třeba od Red Hot Chili Peppers nebo The Smiths.

Co na tom hudebníky a audiofily láká, dobře shrnuje Roman Holý, který si prosadil vydání svých desek s J. A. R. projektem Neruda a letos by to ke gramodesce rád dotáhl s Monkey Business.

Obal alba J.A.R. s názvem Dlouhohrající děcka

"Na vinylech jsem začínal. Od té doby se objevila spousta nových formátů od kotoučových pásků přes kazety po cédéčka, které jsem vždycky uvítal s otevřenou náručí. Všechny však zhynuly v prachu dějin. Jenom vinyl zůstal. Má sice pár negativ, ale všechno ostatní je pozitivní. Od skvělého zvuku přes obal, který dává člověku pocit, že má něco v ruce. Přehrávání desek je zkrátka rituál. Ale jediný smysl, který to má, je, že se z toho jako muzikanti radujeme," uzavírá Roman Holý.

Británie se do vinylů zamilovala

V Británii se loni prodalo  337 tisíc vinylů, klesaly naopak počty prodaných CD i celkové množství prodaných nahrávek. Uvedl to deník The Telegraph s odvoláním na organizaci BPI, která sdružuje nahrávací společnosti.

Vzrůst obliby klasických desek, kterých se prodalo nejvíce od roku 2005, přičítají odborníci zlepšující se kvalitě jejich zvuku a také stále populárnějšímu Record Store Day, při němž umělci vydávají své nahrávky pouze na gramofonových deskách.

Vedle vinylů se dobře prodávaly také digitální nahrávky, jichž si lidé koupili 27 milionů, tedy o čtvrtinu víc než v roce 2010. Celkově se však počet prodaných alb snížil o šest procent na 113 milionů. Hlavní příčinou poklesu byla nižší prodejnost CD, jichž si zájemci koupili 86 milionů, tedy o 13 procent méně než předloni.

Komerčně nejúspěšnější nahrávkou se loni stalo album 21 zpěvačky Adele, kterého se prodalo 3,8 milionu kopií.

,