Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České moderní umění zmapovaly dva svazky

aktualizováno 
Praha - Dvousvazkový čtvrtý díl Dějin českého výtvarného umění je rozčleněn do tří základních oddílů. Autorem úvodu, jenž se pokouší odkazem na specifický vztah českého moderního umění k domácí tradici vystihnout jeho svébytnost v rámci moderní evropské kultury, je Tomáš Vlček, mimo jiné autor syntetické práce Praha 1900, monografista Vojtěcha Preissiga a autor právě nyní probíhající výstavy Jakuba Schikanedera ve Valdštejnské jízdárně.
První svazek se zabývá dvěma velkými okruhy. První sleduje pod názvem Umění secese a symbolismu počátky proměny výtvarného umění od prahu devadesátých let do vzniku samostatné republiky. Druhý okruh, jehož ohniskem se stal nástup avantgardy, nese titul Úsilí o moderní výraz a jeho jádro tvoří "užší" vymezení moderny, tedy generace umělců Osmy, Skupiny výtvarných umělců a Tvrdošíjných. V centru se ocitá kubismus jako nejvýraznější a v kontextu evropského umění pevně usazená kapitola moderního českého umění.
Druhá kniha je celá věnovaná dvaceti letům existence samostatného státu, v nichž se díky souběhu řady okolností představila vyspělá výtvarná kultura s mnoha fazetami, která zahrnuje jak avantgardní výboje v čele s funkcionalismem a surrealismem, tak vynikající ukázky tendencí charakterizujících dobové problémy i odkaz umělců, jejichž dílo nelze jednoznačně podřadit stylům a hnutím. Od doznívání kubismu přes civilismus, sociální tendence, budování národního stylu v architektuře či funkcionalismus, proměny realismu a doteky s abstrakcí tento oddíl postupuje k surrealismu jako nejvýznamnějšímu proudu třicátých let.
Na rozdíl od stálých expozic moderního umění přinášejí akademické Dějiny českého výtvarného umění přehled všech oborů. Samozřejmou součást dějin umění už netvoří pouze architektura, která právě v období první republiky sehrála klíčovou roli při začlenění českého moderního umění do širšího evropského i světového kontextu, ale také fotografie, užité umění a scénografie.
"Kolektivní dílo je vždycky určitým kompromisem. Při ediční přípravě jsme se však - pokud to bylo možné -snažili respektovat individuální přístup a koneckonců i styl jednotlivých autorů," připomíná garant čtvrtého dílu Vojtěch Lahoda jednu z obtíží takového projektu.
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Adela Banášová
Co je to valaška? Adela Banášová vypráví Zapomenuté slovenské pohádky

Všichni ji znají jako talentovanou moderátorku. Adela Banášová, nově Vinczeová, je však také spisovatelkou. V roce 2013 jí na Slovensku vyšla kniha Zapomenuté...  celý článek

Americký spisovatel Dan Brown představil na knižním veletrhu ve Frankfurtu svou...
Může prst mrtvého odemknout iPhone? Místo církve Brown pohoršil ajťáky

Frankfurt (Od naší zpravodajky) Žádný bůh nepřežije vědu, soudí spisovatel Dan Brown. Tato myšlenka stála u zrodu jeho nové knihy Origin. V češtině vyjde v únoru příštího roku pod titulem...  celý článek

Americký spisovatel Dan Brown představil na knižním veletrhu ve Frankfurtu svou...
Šifru mistra Trumpa nezvládnu napsat ani já, vtipkoval Dan Brown

Frankfurt (Od naší zpravodajky) Spisovatel Dan Brown je hvězdným hostem knižního veletrhu ve Frankfurtu, kde uvedl svou novinku Origin. Jeho příjezdu předcházely manévry podobné příjezdu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.