Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Hudební souboj Češi versus Italové rozhodly jižanské emoce

  17:55aktualizováno  17:55
Ani mistři světa nevyhrají každý zápas. Ani Česká filharmonie tentokrát nevyhrála, ba ani neremizovala v pomyslném duelu, k němuž nastoupila neuvěřitelnou shodou okolností na zahajovacím koncertě nové sezony.

Houslista Joshua Bell a dirigent Jiří Bělohlávek | foto: Petra Hajská

Na programu první části čtvrtečního koncertu v Rudolfinu, který řídil Jiří Bělohlávek, byl totiž Čajkovského Houslový koncert. Tou samou skladbou před pouhými pěti dny uzavírala na stejném místě festival Dvořákova Praha Accademia Nazionale di Santa Cecilia z Říma vedená dirigentem Antoniem Pappanem.

Proč byl rozdíl v dojmu tak veliký ve prospěch Italů? Vždyť oba orchestry jsou přece složeny ze špičkových hráčů, oba dirigenti jsou precizní a vzorně připraveni, oba sólisté (Gil Shaham u Italů a Joshua Bell u filharmoniků) bezvadní. Všichni hráli přesně a pospolu ty samé noty. A přece... U Italů bylo něco navíc: vášeň, horoucí zvuk, prožitá každá fráze, slyšitelný i viditelný emocionální kontakt mezi hudebníky, dirigentem i sólistou. Pro někoho to možná Pappano i Shaham až přeháněli, ale protože jeli přesně jako hodinky a každý tón zněl nádherně, těžko jim něco vytknout.

Na koncertě České filharmonie si každý dělal svoji práci, Joshua Bell technicky exceloval, člověk se ale marně snažil zachytit něco mezi tím. Jakoby chyběla sdílená energie, emocionální poryvy zněly spíš věcně a uměřeně, což v hudbě, která je esencí zjitřené romantické citovosti, představuje docela problém, ne-li nudu. Preciznost není všechno... Platilo to do značné míry i o přídavku, Rachmaninově Vokalíze. Jistě, hudba není sport, kvalita se v umění prakticky změřit nedá, zvlášť ne ve vyrovnané světové špici. Zbývá pouze neustálé srovnávání a osobní názor na to, co v hudební interpretaci představuje umělecký vklad. A ten na Čajkovském předvedli mnohem víc Shaham, Pappano a hudebníci z římského orchestru.

Tenorista napravil dojem

V druhé polovině koncertu zazněla Píseň o zemi, jedno z posledních děl Gustava Mahlera a snad i vrchol jeho tvorby. V tomto písňovém cyklu na německý překlad čínské poezie se střídá tenor s altem, pěvecké party jsou ale obklopeny barevným symfonickým zvukem, v němž přichází ke slovu jak burleska, tak tóny doslova ze záhrobí. Jednotlivé nástroje si tu žijí takříkajíc vlastním životem, což byla příležitost pro hudebníky, aby předvedli své individuální schopnosti a také celek vyzněl pod Bělohlávkovým vedením kompaktně a působivě.

Fotogalerie

Navíc tenorista Pavel Černoch napravil rozpačitý dojem z nedávného provedení Dvořákových Cypřišů v rámci Dvořákovy Prahy. Teď ukázal, co umí. Lahodně rozezpíval a také přednesl part, do nějž Mahler na poměrně krátkém časovém úseku nakupil značné kontrasty. Téměř pološílené divoké výkřiky, s nimiž piják zvedá pohár ve snaze přehlušit vědomí lidského konce, střídají něžné ztišené vysoké tóny anebo hravost při líčení skupinky přátel v čínském pavilonu. Černoch výrazové pokyny následoval aniž by řval či se škrtil, jeho krásný hlas ale orchestr občas překrýval, zvláště v první písni.

Slovinsko-argentinská pěvkyně Bernarda Finková, která se do Prahy vrací od devadesátých let, kdy tu žila, zpívá stále stejně kultivovaně a s přirozeným prožitkem. Širokou a bolestnou mahlerovskou melodii naplnila touhou až po několikrát opakované slovo ewig (věčně), jímž skladba vyznívá do klidu věčnosti, jakoby odpoutaná od pozemských požitků i strastí.

Zahajovací koncert tedy celkově dopadl důstojně, i když hlavně kvůli Čajkovskému nejednoznačný pocit zůstal.




Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Pěkný ročník. Přesto karlovarský festival tančí nad propastí

Dojatý Jaromír Hanzlík přebírá ocenění za přínos českému filmu od Jiřího...

Závěr 53. karlovarského festivalu, který na ČT1 sledovalo 257 tisíc lidí, zářil od show bratrů Cabanů přes náš úspěch v...

Alkohol může být zrádný, popsal David Švehlík Za scénou

Švehlík byl ve Varech hostem natáčení dalšího dílu našeho pořadu Za scénou,...

Ve čtvrtek do českých kin zamíří snímek Úsměvy smutných mužů, který vznikl podle stejnojmenné knihy spisovatele Josefa...



Zemřel herec Václav Glazar, proslavil se v kostýmu jeptišky v Kameňáku

Z filmu Kameňák

Václav Glazar zemřel ve středu, bylo mu 65 let. Informaci přinesl režisér Zdeněk Troška, jehož série filmových Kameňáků...

Mamma Mia! Muzikál je zpět, se Streepovou, Brosnanem i babičkou Cher

Záběr z pokračování snímku Mamma Mia!

Filmařsky sice žádná sláva, ale nakažlivá nálada, výteční herci a písně skupiny ABBA vylepšili před deseti lety...

Sen, Hamlet i Romeo a Julie. Kupte lístky na Shakespeara s exkluzivní slevou

Tereza Voříšková a Jan Sklenář jako Romeo a Julie na Letních shakespearovských...

Letní shakespearovské slavnosti jsou v plném proudu. Vedle letošní novinky Dobrý konec všechno spraví s Martinem...

Další z rubriky

VIDEO: Wohnout vydává Hloupou písníčku. Klip vznikal v zoo i na traktoru

Honza Homola v klipu Hloupá písnička

Kapela Wohnout vypouští další singl z připravovaného alba, které vyjde v listopadu a zatím má pracovní název Máme na...

Do koncertů dáváme vše, slibují Future Islands před Colours

Kapela Future Islands

Jako každý rok, i letos nabízí festival Colours of Ostrava řadu tuzemských koncertních premiér. Synthpopová kapela...

Velké jméno N.E.R.D na Colours? Štěstí ve smůle, tvrdí Zlata Holušová

Zlata Holušová

Už ve středu odstartuje v areálu Dolních Vítkovic letošní ročník festivalu Colours of Ostrava. A hned na úvod se...

RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!
RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!

Z reklamního letáku cestovní společnosti se směje manželský pár sedící na úhledném plážovém lehátku. Před ním si společně hrají děti. A teď zpátky do reality, takhle rodinná dovolená většinou nevypadá.

Najdete na iDNES.cz