Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Trochu jiná vodní víla. Múzou jen zlehka políbená

  17:55aktualizováno  17:55
Hvězdná pověst nemusí být vždycky to samé jako hvězdný výkon. Na koncert České filharmonie s dirigentem Vladimirem Jurowskim šel proto člověk s velkou zvědavostí. Zvlášť když se hrála i „trochu jiná Rusalka“.

U České filharmonie poprvé hostoval světoznámý dirigent Vladimir Jurowski. | foto: Petr Kadlec

Třebaže Česká filharmonie v posledních letech nabrala kurz směrem do světových vod, dirigenti z „top“ kategorie tu přece jen ještě nejsou častými hosty. Jurowski k nim patří, hostuje u nejvýznamnějších orchestrů a operních scén. Nedávno vystupoval na Dvořákově Praze s London Philharmonic Orchestra, v jehož čele stojí už deset let, a dojem z jejich výkonu rozhodně utkvěl v paměti.

Česká filharmonie

Vladimir Jurowski - dirigent, Christian Tetzlaff - housle

Dvořákova síň Rudolfina, Praha, 22. listopadu 2017

Hodnocení­: 80 %

Na středečním koncertě v Rudolfinu se hned v Brahmsově Koncertu pro housle a orchestr naštěstí potvrdilo, že Jurowski se nespoléhá jen na charisma a povšechná gesta, ale že s orchestrem pečlivě tvaruje každou frázi, pracuje s dynamikou a především zajišťuje citlivý soulad se sólistou. Tím byl německý virtuos Christian Tetzlaff, který hrál ukázněně a jakoby nenápadně plným sytým tónem, přesto člověk čekal s napětím na každý další takt. Ostatně jedno z kouzel tohoto díla spočívá ve vyváženosti orchestru a sólového nástroje, který tu mnohem víc zapadá do celku, než aby nad ním efektně tančil.

Do druhé poloviny Jurowski zařadil u nás téměř neznámou symfonickou fantazii Alexandera Zemlinského Malá mořská víla. Jako poctu Praze, v níž tento vídeňský rodák kdysi vedl Nové německé divadlo. Bylo jistě zajímavé dílo slyšet. A také si v tištěném programu přečíst jednu z dobových reakcí, jež následovala po pražské světové premiéře roku 1907. Tehdejší kritik ocenil zvukové efekty a kombinace, jimiž se autor snažil vystihnout obsah Andersenovy pohádky, nicméně postrádal větší invenci, myšlenku.

S tím by se dalo víceméně souhlasit i dnes. Brilantní zvládnutí řemesla je jedna věc, polibek múzy věc druhá. A múza očividně mnohem vášnivěji líbala Mahlera, Strausse nebo Dvořáka - toho dokonce při zpracování podobné látky. Zemlinského hudba sice líčí hloubku a vlnění moře, víla zpívá hlasem osamělých houslí, ale jakoby to všechno daleko víc připomínalo podklad třeba pro melodram nebo pro nějaké scénické provedení než dílo s vlastní, silnou emocionální výpovědí.

Jurowski s Českou filharmonií ale pro autora udělali co mohli. Třebaže skladba není na hraní nikterak snadná a pro orchestr byla zcela nová, provedení samo o sobě bylo kvalitní. A posluchači si mohli připomenout (nebo dokonce zjistit), že tu byl muž jménem Zemlinsky, jenž kdysi výrazně ovlivňoval hudební život Prahy.

S Dvořákem počká

Jurowski trvale žije už 25 let v Berlíně a zjevně patří k těm ruským dirigentům, kteří se přizpůsobili britské, respektive německé disciplíně, aniž by přitom ztratili slovanskou duši. Ostatně emoce podle něj dřímou i tam, kde by je člověk nečekal. „Britové se možná zdají rezervovaní, ale z hudebníků lze dostat velmi zanícené provedení. Pod zdánlivou suchostí je totiž značná citovost,“ poznamenal před koncertem.

Fotogalerie

Když hostoval na Dvořákově Praze, přivezl se svým londýnským orchestrem kromě Šostakoviče i Dvořákovu Polednici. „Bylo to spíš náhodné spojení, vycházející z požadavku na zařazení Dvořáka do programu. Jinak Dvořák a Šostakovič nemají mnoho společného,“ podotýká. A hned dodává, že Dvořákem se vlastně dosud mnoho nezabýval. „Dělal jsem jeho houslový a cellový koncert, ale symfonii zatím žádnou. A zatím asi nebudu. Jeho nejslavnější symfonie, Osmá a Devátá, jsou totiž příliš velké hity, skoro jako pop music, takže možná bych spíš začal s těmi ranějšími. Pokud jde o českou hudbu, vždy jsem cítil silnější pouto k pozdějším autorům, jako jsou Leoš Janáček nebo Bohuslav Martinů. A protože jsem ve světě dirigoval Prodanou nevěstu, našel jsem si také vztah k Bedřichu Smetanovi. S Dvořákem asi ještě počkám,“ naznačuje.




Nejčtenější

Televize Prima stáhne pořad 1 proti všem, čekala od něj víc diváků

Moderátoři pořadu 1 proti všem

Vlajková loď podzimu, jak TV Prima označovala svou novinku 1 proti všem, předčasně končí. Interaktivní tipovací soutěž,...

Zemřel zpěvák Vláďa Šafránek. Zpíval v Harleji, založil Walda Gang

Zpěvák Vláďa Šafránek zemřel v šestačtyřiceti letech

V šestačtyřiceti letech zemřel hudebník Vladimír Šafránek, zakladatel populárního uskupení Walda Gang. Známý byl i z...



Český slavík letos nebude. Chce restart, další ročníky plánuje změny

Karel Gott líbá svého dvaačtyřicátého Slavíka (25. listopadu 2017).

Anketa hudební popularity Český slavík se letos neuskuteční. Informaci deníku Právo portálu iDNES.cz potvrdil Jaroslav...

Mladý, hvězdný, zamilovaný. To je Jan Žižka, film za půl miliardy korun

Představitel Jana Žižky Ben Foster s režisérem Petrem Jáklem

Velkou bitvou v lomu nedaleko Prahy začne v pondělí natáčení historického velkofilmu Jan Žižka. Zahraniční hvězdy už se...

Českého slavíka zničily sociální sítě, řekl hudební kritik Vlček v Rozstřelu

Hudební kritik Josef Vlček v diskusním pořadu Rozstřel (20. září 2018)

„Pár lidí, kteří se rozhodli Slavíka zničit, jej zničili. Je to problém sociálních sítí,” řekl hudební kritik Josef...

Další z rubriky

Praha se dočká Eda Sheerana, v rámci turné vystoupí i na festivalu Sziget

Ed Sheeran na svém prvním pražském koncertě 12. 2. 2015 v pražské Tipsport...

Ed Sheeran, jeden z nejvyhledávanějších hudebníků současnosti, vyrazí příští rok na evropské turné ke své desce Divide....

Český slavík letos nebude. Chce restart, další ročníky plánuje změny

Karel Gott líbá svého dvaačtyřicátého Slavíka (25. listopadu 2017).

Anketa hudební popularity Český slavík se letos neuskuteční. Informaci deníku Právo portálu iDNES.cz potvrdil Jaroslav...

Českého slavíka zničily sociální sítě, řekl hudební kritik Vlček v Rozstřelu

Hudební kritik Josef Vlček v diskusním pořadu Rozstřel (20. září 2018)

„Pár lidí, kteří se rozhodli Slavíka zničit, jej zničili. Je to problém sociálních sítí,” řekl hudební kritik Josef...

Najdete na iDNES.cz