RECENZE: Odcházení ve filharmonii aneb chtělo to moučník a digestiv

  17:55aktualizováno  17:55
Byl to koncert, při němž se odcházelo. Z pódia i z hlediště. Jenže zatímco v jednom případě organizaci opuštění sálu předepsal skladatel, v druhém ho jiný autor způsobil. Co se stalo?

Dirigent Thomas Adès a mezzosopranistka Christianne Stotijnová na koncertě v Rudolfinu | foto: Petr Kadlec

Filharmonie pozvala uznávaného britského dirigenta a skladatele Thomase Adèse, jehož dvě opery odvysílala kina v rámci projekcí z Metropolitní opery. Adès s orchestrem nastudoval vlastní skladbu Totentanz (Tanec mrtvých), která trvá něco přes půlhodinu, je tedy nutno ji něčím doplnit.

Dramaturgové orchestrů při zařazení soudobé či prostě méně stravitelné kompozice nezřídka volí „sendvičovou“ metodu, spočívající v „obložení“ dotyčného kusu nějakými pamlsky, hlavně po pauze (jako pojistka proti předčasnému vyprázdnění sálu). Česká filharmonie ale tentokrát kurážně zařadila osvědčené kompozice do první poloviny a ježatou modernu do druhé.

Bylo potěšitelné zjistit, že Adès není jen dirigující skladatel, jenž hudebníky nechá hrát a k tomu jim formálně mává nad hlavami. Symfonii č. 45 Josepha Haydna, známou podle přívlastku „Na odchodnou“, nastudoval pečlivě, tvořil ji jasnými gesty, prokázal smysl pro vytříbenost, uměřenost i esprit této skladby, která končí tím, že hudebníci postupně opustí svá místa.

Skotská fantazie Maxe Brucha pro housle a orchestr nezastírá, že chce být hlavně virtuózním a melodicky podmanivým kouskem, ostatně byla věnována slavnému houslistovi 19. století Pablu de Sarasatemu a čerpá ze skotských lidových písní. Orchestr doprovodil svého koncertního mistra Josefa Špačka, který v efektním sólovém partu potvrdil svoji virtuozitu. Důležitou roli v této skladbě má i harfa, a tak Špaček s kolegyní harfenistkou divákům jako přídavek nabídli část Fantazie pro housle a harfu od Camilla Saint-Saënse.

Smrtící stroj

Po pauze se ovšem vlídná, klidná nálada razantně změnila. Adèsova skladba Tanec mrtvých je inspirovaná středověkými texty z kostela v německém Lübecku. Smrt se obrací k lidem z nejrůznějších vrstev, od papeže přes krále, lékaře, lichváře, rolníka až po nemluvně a zve je k poslednímu tanci, v němž jsou si všichni rovni a jakýkoli odpor je marný.

Smrt hovoří ústy barytonisty, ostatní postavy zpívá mezzosopranistka. Adès předepisuje velký orchestrální aparát, který ovšem pro menší prostory Dvořákovy síně o něco zeštíhlil. Bohatá je bicí sekce, která mimo jiné napodobuje svištivé zvuky nebo chrastění kostí.

Hudebně dílo připomíná mohutný smrtící stroj, valící se nemilosrdně vpřed a neponechávající čas na oddych. Což byl nejspíš i záměr. Člověku vyvstávají před očima středověké apokalyptické výjevy, důraz na zvukový efekt je jednoznačný, možná až příliš na úkor většího odlišení jednotlivých dialogů - aspoň na první poslech. Lyričtějších pasáží je tu méně, jedna emocionálně velmi působivá ovšem přijde v samém závěru, kdy se smrt obrátí k malému dítěti. Hluboké tóny dechů a tympánů doznívají v jakémsi pomalém a vzdalujícím se pekelném kroužení, až ustanou.

Pokud skladba předtím nezasáhla emoce, pak na konci ano. Také zásluhou orchestru, který podal skvělý výkon. Norský barytonista Bjorn Waag, jenž nahradil onemocnělého Simona Keenlysida, part smrti přednášel s patřičnou rázností a výmluvností. Nizozemská mezzosopranistka Christianne Stotijnová byla horší, její příliš vibrující hlas postrádal nosný zvuk, hloubky jí skoro nezněly.

Tanec mrtvých není líbivý, ale ani vyloženě experimentální či provokující. Vývoj hudby nekončí romantismem a Adès prostě říká svůj názor. Přesto někteří diváci začali během středečního provedení v Dvořákově síni Rudolfina odcházet. Nešlo sice o žádný masový exodus, ale i tak to rušilo. Možná by bývalo přece jen lepší jinak uspořádat menu, po poněkud překořeněném hlavním chodu nabídnout moučník a digestiv.


Nejčtenější

RECENZE: Doktor Martin v kině trestá herce, diváky i původní seriál

Miroslav Donutil při natáčení filmu Doktor Martin: Zločin v Beskydech

I Česká televize má právo na omyl. Jenže film Doktor Martin: Záhada v Beskydech, který právě vstoupil do kin, není...

„Cikáni nechodí do práce dřív, než musí.“ Seriál Most! hlásí ostrý tón

Hospodská parta ze seriálu Most!

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se zase jednou zapotí. Hlídá totiž pořady, které by mohly ohrozit mravní...

KOMENTÁŘ: Láme Freddie Mercury rekordy kin? Jen při ztrátě paměti

Záběr z filmu Bohemian Rhapsody

Tak sláva. Pohnutý osud Freddieho Mercuryho ze skupiny Queen a hlavně jejich skvělá muzika přivedly na životopisný film...

ANKETA: Vyberte nejlepší štědrovečerní pohádku za 25 let

Z pohádky Lotrando a Zubejda

Novodobou tradici, podle níž každý Štědrý večer vysílá vlastní či koprodukční premiérovou pohádku, zahájila Česká...

ČT má dva zábavné seriály, Rapla 2, Strážmistra Topinku a Koptův pořad

Druhou řadu seriálu Rapl natáčí v těchto dnech v Karlových Varech Česká...

Česká televize zveřejnila svůj program na první polovinu roku 2019. Takzvané jarní schéma obsáhne dva komediální...

Další z rubriky

VIDEO: Yellow Sisters v rudých šatech už zase zpívají dospělým

Kapela Yellow Sisters v klipu Diva

Vokální skupina Yellow Sisters přichází s novým videoklipem Diva v režii Tomáše Krejčího. Zvukovou stránku svěřila...

RECENZE: Mumford & Sons se ve svém popovém experimentu ztrácejí. Škoda

Z koncertu Mumford & Sons, Praha, Velký sál Lucerny, 6. března 2013

Britská kapela Mumford & Sons, která se hlásí s novou nahrávkou, byla a je úkazem. Od svého vzniku v roce 2007,...

Legenda italského diska Toto Cutugno míří do Prahy

Toto Cutugno

Hvězda osmdesátých let Toto Cutugno se po sedmatřiceti letech vrátí do Česka v rámci svého světového turné. Vystoupí...

Najdete na iDNES.cz