Česká filharmonie v budově pražského Rudolfina (archivní snímek)

Česká filharmonie v budově pražského Rudolfina (archivní snímek) | foto: Archiv Pražského jara

Česká filharmonie slibuje za víc peněz lepší muziku

  • 12
Česká filharmonie dnes vstupuje do 116. sezony. A doufá, že v její porevoluční historii nastane zlom. Ten by měla zajistit tvrdší kontrola umělecké kvality, lepší práce managementu a vyšší platy hudebníků.

Nízké platy, rychle se střídající šéfdirigenti, vnitřní spory, ztráta motivace a úpadek prestiže. Třebaže po roce 1990 měla Česká filharmonie i nezpochybnitelné úspěchy, atmosféra kolem orchestru už léta není dobrá. A protože konkurence nespí, na nejprestižnějších pódiích světa se orchestr v posledních letech téměř neobjevoval.

Vzedmutá vlna

To by se od příštího roku mělo začít měnit. "Prostě přišla konstruktivní vlna," konstatuje ředitel filharmonie David Mareček. Shrnuto: ministerstvo kultury podstatně přidá na financích, mladý management zajistí profesionální servis, hudebníci na oplátku přistoupí na tvrdší kontrolu umělecké kvality. Uměleckou záštitu poskytne nový šéfdirigent, mezinárodně renomovaný Jiří Bělohlávek, jenž se do čela postaví od sezony 2012/2013.

Vybudovat důstojné finanční zázemí byla ostatně jedna z Bělohlávkových podmínek. "U nás někdy rádi poukazujeme na různé hodnotící žebříčky světových orchestrů, které Českou filharmonii řadí třeba až někam na konec druhé desítky. Ale už se tolik nereflektuje fakt, že celkové zabezpečení orchestrálního provozu zdaleka neodpovídá mezinárodním standardům," uvedl nedávno v rozhovoru pro MF DNES.

Ministerstvo zvýší svůj příspěvek ze současných 76 milionů na 118 milionů korun v dvousetmilionovém rozpočtu. Platy hudebníků se zvednou přibližně o patnáct tisíc korun, což znamená, že v průměru budou filharmonici brát kolem čtyřiceti tisíc korun. To je sice pořád podstatně méně, než co dostávají členové světových těles, nicméně filharmonici už by snad neměli mít důvod "honit kšefty" po práci.

Tipy z nové sezony

3. a 4. listopadu
dirigent Eliahu Inbal, sólista Christoph Prégardien, na programu Mahler
15. a 16. prosince
dirigent Herbert Blomstedt, sólistka Julianna Avdějeva, na programu Mozart, Dvořák
5. ledna
Novoroční koncert, dirigent Eliahu Inbal, sólisté Bernarda Fink a Stephan Gould, na programu Mozart, Mahler
12. a 13. ledna
dirigent Tomáš Netopil, na programu Fišer, Šostakovič, Brahms
23. a 24. února
dirigent Sir Colin Davis, na programu Haydn, Dvořák, Sibelius

Ostatně hudebníci připouštějí, že to nepřispívá ke kvalitě. "Orchestr byl unavený. Jak jinak, když napřed musíte odehrát ve filharmonii a pak běžet na kšeft," připouští člen umělecké rady, violista Jaroslav Pondělíček.

Současně však ujišťuje, že kromě ekonomických stimulů začíná mít orchestr i další důvod k radosti ze hry. "Máme pocit, že se začala dařit komunikace s managementem a že ve světě získáváme další teritoria," podotýká Pondělíček.

Šéfdirigent bude mít ovšem právo vyzvat kteréhokoli hráče, o němž bude mít pochybnosti, k přehrávce. Posíleny budou v tomto směru i pravomoci vedoucích nástrojových skupin. "Přesně tohle chceme i my. Máme zájem o hodnocení, chceme si všechno vyříkat," tvrdí Pondělíček.

Nedojde ovšem na termínované smlouvy, o nichž se původně také uvažovalo. "Z hlediska manažera by samozřejmě byly skvělé, ale v Evropě nemají obdoby," upozorňuje ředitel Mareček. Podle jeho názoru musí fungovat tvrdá první selekce u konkurzu, jakož i systém odebírání pohyblivých složek platů. Ve spojení s osobností Bělohlávka by to vše mělo pomoci při návratu na světové výsluní.

Z Rudolfina na vzduch

Orchestr chce vykročit i s dalšími novinkami. Už začátkem příštího roku by se měly rozběhnout nové webové stránky, v plánu je založení mecenášského klubu a také akademie, která by mladým hudebníkům nabízela stipendijní místa. Divák by si měl od příští sezony všimnout i nově koncipovaných abonentních cyklů a také nového labelu, na němž bude Česká filharmonie vydávat zvukové záznamy svých koncertů.

Vedení tělesa navíc přemýšlí, jak se vydat vstříc širší veřejnosti. Uvažuje o koncertech pod širým nebem. Pobídkou se paradoxně staly happeningy, jimiž před časem filharmonici na schodech před Rudolfinem protestovali proti tehdejšímu řediteli Václavu Kasíkovi. Někteří kolemjdoucí si prý dokonce zakoupili abonmá.