Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková a Tomáš Netopil při Novoročním koncertě v Rudolfinu

Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková a Tomáš Netopil při Novoročním koncertě v Rudolfinu | foto: Česká filharmonie/Petra Hajská

RECENZE: Novoroční koncert se blýskl Plachetkou i objevem moderátora

  • 4
Náš první orchestr je poslední dobou hodně vidět. Naštěstí v dobrém světle. Součástí marketingové ofenzívy jsou i před pár lety zavedené koncerty 1. ledna, pojímané jako událost umělecká i společenská. Letošní gala zaplnilo Rudolfinum italskou hudbou.

To byl dobrý nápad, protože Rossiniho nebo Donizettiho Česká filharmonie v sezoně prakticky nehraje. Efektnost této hudby, někdy neprávem zaměňovaná s povrchností, může jistě ozvláštnit první den roku. Zvlášť když orchestr pozval dirigenta Tomáše Netopila, působícího trvale v zahraničí.

Jeho pečlivost, s níž do poslední chvíle piloval dynamické a rytmické detaily, se ostatně dala zaslechnout i při rozhlasovém přenosu silvestrovské generální zkoušky. Kolik času by bylo třeba, aby odpadla všechna severská tíže a zůstala jen jižanská intenzita s lehkostí, je jiná věc.

Každopádně při čtvrtečním koncertu nepůsobily předehry k operám Straka zlodějka, Don Pasquale, Lazebník sevillský a Vilém Tell a baletní hudba z Verdiho Macbetha jen jako zběžně odehrané vycpávky mezi áriemi, ale jako plnohodnotně ztvárněná čísla. To byl rozdíl oproti většině jinak kvalitních galakoncertů pěveckých hvězd, které v Praze během roku doprovázejí jiné orchestry.

Ředitel coby moderátor

Magnetem koncertu byl i basbarytonista Adam Plachetka, s nímž měla původně vystoupit americká sopranistka Ailyn Pérezová. Ta však odřekla, a tak ji v áriích a duetech z Donizettiho a Rossiniho oper zastoupila Plachetkova manželka Kateřina Kněžíková. Zrodila se tedy další atrakce, i když pěvecké dvojice, spojené i v osobním životě, už v Praze vystupovaly, naposledy Diana Damrau a Nicolas Testé.

Novoroční koncert České filharmonie

75 %

Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková

Tomáš Netopil - dirigent

Dvořákova síň Rudolfina, 1.ledna 2015

Zatímco ovšem tehdy hrála (umělecký) prim žena, teď pro změnu dominoval muž. Plachetka si díky spolehlivé dechové technice, osobitému témbru a celkové noblese zpěvu může budovat pozici v mezinárodní, stejně dobře připravené konkurenci.

Kněžíková by však na své technice ještě musela zapracovat, aby se aspoň přiblížila oné „vytrénovanosti“, suverénně nasazovaným vysokým tónům a vůbec přirozeně plynulému a barevnému zpěvu, který nedávno na italských áriích (i když z jiných oper) demonstrovala ve vrcholné podobě německá pěvkyně Damrau, ale který ve světě ovládá i řada jiných sopranistek.

Novoroční koncert uzavřely dva přídavky, duet z Verdiho Rigoletta a Mozartova Dona Giovanniho. Večer však měl ještě jednoho protagonistu, ředitele orchestru Davida Marečka, který stručně představoval jednotlivá čísla. Se svou kombinací inteligence a vtipu je zjevně skrytým moderátorským talentem.