Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česká filharmonie je světová, míní její nový ředitel Darjanin

  1:53aktualizováno  1:53
Česká filharmonie bude mít nového ředitele. Od července příštího roku se této funkce ujme Vladimír Darjanin. Vystudovaný operní režisér má za sebou nejen uměleckou práci, ale i manažerské projekty.

Vladimír Darjanin | foto: ČTK

Byl generálním komisařem české účasti na světové výstavě Expo v japonském Aiči roku 2005, je ředitelem společnosti DaDa, která mimo jiné produkovala televizní cyklus Deset století architektury, a založil rovněž nový hudební festival Dvořákova Praha.

Máte spoustu úspěšných aktivit. Co vás přimělo k tomu, že jste se rozhodl ucházet o křeslo obecně považované za neobyčejně horké?
Dost jsem o tom přemýšlel. Poslední roky se věnuji už jen managementu. S operní režií jsem se rozloučil, protože jsem si uvědomil, že už nemohu být současně interpretem a manažerem a že si musím vybrat. A Česká filharmonie, to je prostě manažerská výzva té nejvyšší kategorie.

Jste připraven na specifika, která s sebou přináší státní příspěvková instituce?
Výstava Expo byla rovněž státní instituce, a třebaže šlo o jednorázovou akci, fungovala na úplně stejných principech. Vím tedy zcela přesně, co mě čeká jak v oblasti financí, tak třeba, co se týká právních norem. Všechno jsem velmi podrobně studoval.

Navenek to vypadá, že náš první orchestr je konfliktní, nevychází s žádným šéfdirigentem ani ředitelem a umělecky zaostává za světovou špičkou. Jak chcete tento obraz vylepšit?
Nechci situaci zlehčovat, ale myslím, že je to trochu mediální bublina. Na druhou stranu obraz České filharmonie skutečně není v poslední době nejlepší. Já jsem přesvědčený, že je to orchestr světového formátu, některé koncerty, které jsem navštívil - a to nejenom v Praze - patří k tomu nejlepšímu, co jsem v životě viděl a slyšel. Na mediálním dojmu se však musí neustále pracovat. Navíc Česká filharmonie není pouze orchestr, ale instituce, do jejíž působnosti jednoduše spadá celé Rudolfinum. A když se například večer koná koncert České filharmonie, tak je nemyslitelné, aby v téže budově probíhal turistický koncert nesrovnatelně horší úrovně. Až nastoupím do nové funkce, tyto akce okamžitě zruším.

K dobrému dojmu nepřispívá ani skutečnost, že orchestr už řadu měsíců odmítá pořizovat zvukové záznamy kvůli sporům o autorská práva. Myslíte, že je to vhodná forma protestu?
Z hlediska svého mediálního obrazu udělal orchestr to nejhorší, co mohl. Jestli je v právu, nebo ne, to nevím, situaci znám pouze zvenčí. Nechám si problém vyložit několika právními kancelářemi a teprve potom uvidím, co lze a co nelze. Udělám vše pro to, abych problém co nejdříve k oboustranné spokojenosti vyřešil.

Považujete za správné, že jediné nahrávky České filharmonie z posledních let vydala málo známá japonská firma Octavia?
Rozhodně ne. Filharmonie vypadla ze světových firem, ale třeba i z televize, a to je velká chyba. Mojí povinností je navrátit orchestr k daleko lepším nahrávacím společnostem. Samozřejmě, gramofonový průmysl prochází velkými změnami, objevují se nové nosiče. Bude to dlouhá cesta, ale musíme se po ní vydat.

Počítáte s tím, že i vy se můžete dostat do konfliktu s orchestrem nebo s odbory?
Samozřejmě, že když se někdo postaví do čela takovéto instituce, tak konflikt může přijít. Musel jsem však už vybojovat mnoho bitev a věřím, že se mi to povede i tentokrát. Jsem rád, že do funkce šéfdirigenta nastoupí Eliahu Inbal. Chci se s ním co nejdříve setkat, začnu komunikovat s uměleckou radou a ze zákona i s odbory. Podotýkám však, že odbory nemohou filharmonii řídit. V současnosti mám pocit, že se spíše řediteli snaží diktovat.

Z vašich slov vyplývá, že potenciál orchestru je velký, ale není využit...
O tom jsem přesvědčený. Mluvil jsem na tohle téma s několika dirigenty a jeden z nich Českou filharmonii přirovnal k zaprášenému ferrari. Takže je třeba ho vyčistit a bude to elegantní a výborný vůz. Orchestr umí hrát světově. Jenže když s jedním dirigentem světově hraje a s druhým ne, tak je to problém.

Světoví dirigenti však vyžadují patřičné honoráře. Kde na to chcete v rozpočtu najít prostředky?
Samozřejmě nemohu přijít na ministerstvo a rovnou požádat o další miliony. Nejdřív musíme něco předvést, přitáhnout k filharmonii pozornost. Také soukromou sféru můžete oslovit teprve poté, když máte co nabídnout.

Do vaší instituce patří i Galerie Rudolfinum. Hodláte v ní něco změnit?
Viděl jsem skoro všechny výstavy a měl jsem z nich skvělý pocit. Ale rovněž se mi zdá, že tu nedostatečně funguje marketing. Jenže samo nic nepůjde. Kvalitu musíte umět prodat.




Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

RECENZE: Newyorští Grizzly Bear máchli tlapou a struny čouhaly z pódia

Záběr z prvního pražského koncertu newyorské kapely Grizzly Bear (13. srpna...

Americká alternativní kapela Grizzly Bear dorazila v pondělí poprvé k nám. V pražském Roxy naživo předvedla tu méně...

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

RECENZE: Rottrová, Ruml, texty snů. O slovo se hlásí kapela Nedivoč

Marie Rottrová na festivalu Benátská! s Impulsem 2018

Herec, bavič a hudebník Jiří Krhut známý například z Kabaretu BO! Jaromíra Nohavici vydal se svou kapelou Nedivoč desku...

Najdete na iDNES.cz