Josef Špaček vyměnil housle za mikroport

Josef Špaček vyměnil housle za mikroport | foto: Česká filharmonie/Petra Hajská

GLOSA: Jak švec potkal v Rudolfinu Ježíše. Filharmonie vytáhla trumf

  • 0
Česká filharmonie s Jiřím Bělohlávkem originálně oslavila advent. Představila operu Bohuslava Martinů Čím lidé žijí, v níž se v překvapivé roli objevil koncertní mistr Josef Špaček.

Prostý příběh o ševci, který očekává návštěvu Ježíše, a když nepřichází, pomůže aspoň bližním v nouzi, Martinů převzal z povídky Lva Nikolajeviče Tolstého. Libreto si upravil do angličtiny a svým typickým rukopisem napsal stručnou a jednoduchou, ale jímavou operu. V té době už byl v USA, kde také opera poprvé zazněla, ovšem jen s klavírem. V šedesátých letech došlo k jevištnímu provedení v Plzni, ale až teď zazněla v české premiéře původní anglická verze.

To samo o sobě je dramaturgický trumf, ale v záloze byl ještě jeden. Martinů předepsal i mluvenou roli vypravěče a Česká filharmonie ji svěřila houslistovi Josefu Špačkovi, který díky studiím v Americe hovoří bezvadně anglicky. Nedalo se to sice označit za herecký přednes, ale v takové přímočaré skladbě by každý náznak patosu beztak působil spíš nepatřičně.

Bohuslav Martinů: Čím lidé žijí

85 %

Česká filharmonie, dirigent Jiří Bělohlávek

Dvořákova síň Rudolfina, 18. prosince 2014

Ostatně i pod taktovkou Jiřího Bělohlávka vyzněla opera právě tak, jak má, jako prostá a půvabná pastorální opera. Mezi několika sólisty nejvíce vynikl nezaměnitelný, stále spolehlivý baryton Ivana Kusnjera v roli ševce Martina Avdějiče, jenž díky tajemné příhodě pozná, v čem spočívá poselství bible.

Protože opera Čím lidé žijí má krátkou stopáž a vyplní jen jednu polovinu koncertu, v té druhé zazněla první řada Dvořákových Slovanských tanců. Pro orchestr jde o bezproblémovou záležitost, nicméně byl to přirozeně Martinů, který utkvěl v paměti. I pro období adventu a navíc v Roce české hudby se zkrátka dá vymyslet něco nového a objevného.

Koncert se opakuje ještě dnes.