Čerstvé maso ze školních ateliérů

Galerie hlavního města Prahy jako jediná velká tuzemská instituce programově vystavuje mladé a neokoukané výtvarníky. Nedávno skončilo její tradiční Bienále mladého umění všímající si autorů zhruba třicetiletých. Od minulého týdne dává galerie prostor ještě mladším ročníkům: do konce září ukazuje práce čtyřiadvaceti studentů vysokých škol. Ač název výstavy Mladý maso závání v těchto parných dnech poněkud nepatřičně, zboží je to vskutku čerstvé.

„Výstava nemá ambici konkurovat Bienále. Bienále je průřezem etablovaných, Maso je bleskovou sondou mladších umělců,“ říká jedna z kurátorek expozice Olga Malá. K „mláďatům“ má podle Malé blízko Veronika Bromová, respektovaná pětatřicetiletá výtvarnice, která nedávno začala vést ateliér nových médií na pražské Akademii výtvarných umění.

Malá ji proto do projektu přizvala jako spolukurátorku. Na AVU studuje také nejvíc z vybraných umělců: třináct. Dalších pět dochází na pražskou VŠUP, dva na výtvarný institut Ostravské univerzity, tři na brněnskou FAVU a jeden do ateliéru fotografie Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.

Přehlídka má naznačit, jak by mohla do budoucna česká výtvarná kultura přežít momentální nezájem širší veřejnosti; proto kurátorky vybraly díla čitelná, vizuálně i obsahově provokativní.

Při průzkumu současné produkce výtvarných ateliérů je prý jako první oslovila instalace Martina Egerta, která se bezprostředně týká tématu přežití. Egert v ní vycházel z příručky pro speciální jednotky britské armády. „Je v ní spousta až absurdních návodů, jak přežít. Třeba když ztroskotáte v Severním moři a potřebujete vor, tak máte zabít několik tuleňů, svázat je k sobě a odplout na nich,“ vysvětluje Egert pozadí vzniku devíti černých pytlů-tuleňů svázaných k sobě provazem.

Další díla samozřejmě vycházejí z informačních ataků, které se na výtvarníky valí z masových médií. Luděk Rathouský namaloval sérii obrazů citujících televizní zpravodajství včetně pitoreskního výjevu policejní střelby na nevinnou chodkyni při pronásledování prchajícího auta. Alena Kupčíková ironizuje současný estetický kánon velící ženám vyholovat si přirození: z chloupků vlastních a svých spolužaček sestavila erotické ženské akty, na první pohled nerozeznatelné od kresby tužkou. Jana Doubková vystavuje trojici Kamarádek drsňaček; naturalistické sochy nedospělých, vychrtlých, pistolemi ozbrojených dívek.

Kurátorka Malá si všimla, že několik „mladých mas“ pracuje také s fenoménem socialistického retra: „Vrací se k totalitní minulosti. S pohledem zvenčí, z odstupu.“ Takové jsou třeba fotografie Ondřeje Brodyho s názvem „To je můj děda. Aha...“, na kterých se v toporně aranžovaných pozicích muži v maskáčích zaobírají samopalem. „Našel jsem je v garáži. Děda byl v Lidových milicích. Narodil jsem se těsně předtím, než umřel. A když jsem fotky našel, začal jsem trochu zpochybňovat naši rodinu - to se dneska často děje. Lidi totiž o těchhle starých věcech moc mlčí,“ přemýšlí Brody.

Podle Veroniky Bromové čerstvá generace výtvarníků nepřipravuje tolik instalací přímo pro konkrétní prostor galerie, jak tomu bylo zvykem v devadesátých letech pro generaci její. „Je to i tím, že je čím dál méně možností vystavovat. A kvůli financím jsou instalace z levnějších materiálů,“ charakterizuje jejich situaci Bromová.

Galerie hl. města Prahy nemá tolik prostředků, aby mohla vystavovaná díla od jejich tvůrců s lehkým srdcem odkoupit. Ale některé akvizice prý vypadají nadějně.

Alena Kupčíková - Chlupatice, kresba z chlupů. Výstava Mladý maso, Dům U Zlatého prstenu (3. 7. - 22. 9. 2002).

Alena Kupčíková - Strom, instalace, 2002. Výstava Mladý maso, Dům U Zlatého prstenu (3. 7. - 22. 9. 2002).

Anežka Hošková - Karkulka, fotografie 2001. Výstava Mladý maso, Dům U Zlatého prstenu (3. 7. - 22. 9. 2002).

Jakub Nepraš - Skrytá tvář města, video 2002. Výstava Mladý maso, Dům U Zlatého prstenu (3. 7. - 22. 9. 2002).

Jakub Nepraš - Skrytá tvář města, video 2002. Výstava Mladý maso, Dům U Zlatého prstenu (3. 7. - 22. 9. 2002).

Jana Doubková - Kámošky drsňačky, sochy, 2001. Výstava Mladý maso, Dům U Zlatého prstenu (3. 7. - 22. 9. 2002).

Martin Egert - Jak přežít, instalace, 2001. Výstava Mladý maso, Dům U Zlatého prstenu (3. 7. - 22. 9. 2002).

Martin Kubíček - Dunarea, olej na plátně, 2002. Výstava Mladý maso, Dům U Zlatého prstenu (3. 7. - 22. 9. 2002).

Michal Ureš - Nejradši mám, fotografie (2002). Výstava Mladý maso, Dům U Zlatého prstenu (3. 7. - 22. 9. 2002 ).

Michal Ureš - Ježíš je větší než Big Mac, digitální tisk. Výstava Mladý maso, Dům U Zlatého prstenu (3. 7. - 22. 9. 2002).

Milan Kutina - Světelné obrazy, kombinovaná technika, 2002. Výstava Mladý maso, Dům U Zlatého prstenu (3. 7. - 22. 9. 2002).

Milan Kutina - Světelné obrazy, kombinovaná technika, 2002. Výstava Mladý maso, Dům U Zlatého prstenu (3. 7. - 22. 9. 2002).

Petra Vargová - Dead or Alive 2, 2001. Sony Play Statin 2, video. Výstava Mladý maso, Dům U Zlatého prstenu (3. 7. - 22. 9. 2002).

Petra Vargová - Dead or Alive 2, 2001. Sony Play Statin 2, video. Výstava Mladý maso, Dům U Zlatého prstenu (3. 7. - 22. 9. 2002).

Petra Vargová - Dead or Alive 2, 2001. Sony Play Statin 2, video. Výstava Mladý maso, Dům U Zlatého prstenu (3. 7. - 22. 9. 2002).

Petra Vargová - Dead or Alive 2, 2001. Sony Play Statin 2, video. Výstava Mladý maso, Dům U Zlatého prstenu (3. 7. - 22. 9. 2002).