Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Černý med se skvělou Uhlířovou přesvědčí, že nic není, jak se zdá

  13:56aktualizováno  13:56
Do malé, jen náznakem orámované místnůstky na pódiu vchází dvojice. Ona pevným ladným krokem, v zeleném kožíšku a s výrazným platinovým přelivem. On působí mnohem nevýrazněji, spíše se šourá.

Ivana Uhlířová a Vasil Fridrich v představení Černý med | foto: Činoherní klub

Úvodní minuty novinky pražského Činoherního klubu nazvané Černý med zdánlivě jasně naznačují, o co se zde bude hrát.

I podle obřího nahrávacího nařízení je jasné, že jsme u výslechu, kam se spisovatel Eugen Loebl (v podání Vasila Fridricha) dostal proto, že na opačném konci města, než se běžně pohybuje, cosi vyhodil do odpadkového koše. A protože se jen kousek odtud nachází takzvaná „mrtvá schránka“, jeho jednání okamžitě zaujalo příslušné orgány.

Fotogalerie

V roli vyšetřovatelky diváci vidí spolurežisérku kusu Ivanu Uhlířovou, která si od počátku bere veškerou pozornost. Přes úvodní pevné kontury však svou postavu postupně stále více zamlžuje: z naoko milé, ale neústupné vyšetřovatelky se stává nejistá, zmatená a nakonec i toužící žena. Její postava opisuje stále nejasnější dráhu stejně, jako přibývá otázek s ubíhajícím časem zprvu jasně nalinkované inscenace.

Tvůrci v čele s autorem a režisérem hry Vojtěchem Maškem toho nechtěli před premiérou moc prozradit. Jejich hodinová aktovka má totiž takové vyústění, že by příliš mnoho informací diváky zbytečně ochudilo o zážitek. Jisté je tak jen to, že nic není tak, jak se na začátku zdá.

Mašek se soustředil na dialog, vztah vyšetřovatele a vyšetřovaného, zpovídajícího a zpovídaného, ale i obecně primární vztah mezi mužem a ženou. Dobře napsaným dialogem vnáší do kusu napětí. To pomáhá budovat i jednoduchý, ale efektní nápad, když se celá místnůstka začíná spolu s houstnoucí atmosférou roztáčet.

Černý med

Činoherní klub

premiéra 19. ledna 2018

režie: Vojtěch Mašek, Ivana Uhlířová

hrají: Ivana Uhlířová, Vasil Fridrich

Hodnocení­: 75 %

Úvod je velice kafkovský, nezúčastněný muž se zdá být nevinnou obětí jakéhosi byrokratického či totalitního soukolí. Postupně ale stále více pronikáme do umělcova světa a před diváky se otvírá několik možností, jak Černý med chápat. „Obraz není odraz reality. Realita se snaží být obrazem,“ uvažuje Fridrich skrze svou postavu.

Jeho Loebl však po většinu času – zřejmě úmyslně – zůstává v pozadí, dominuje postava Uhlířové. Herečka do ní dokázala dostat tak širokou paletu emocí, že právě pomocí její proměny lze asi nejlépe pochopit, o co tvůrcům šlo.




Nejčtenější

Alkohol může být zrádný, popsal David Švehlík Za scénou

Švehlík byl ve Varech hostem natáčení dalšího dílu našeho pořadu Za scénou,...

Ve čtvrtek do českých kin zamíří snímek Úsměvy smutných mužů, který vznikl podle stejnojmenné knihy spisovatele Josefa...

Zemřel herec Václav Glazar, proslavil se v kostýmu jeptišky v Kameňáku

Z filmu Kameňák

Václav Glazar zemřel ve středu, bylo mu 65 let. Informaci přinesl režisér Zdeněk Troška, jehož série filmových Kameňáků...



Sen, Hamlet i Romeo a Julie. Kupte lístky na Shakespeara s exkluzivní slevou

Tereza Voříšková a Jan Sklenář jako Romeo a Julie na Letních shakespearovských...

Letní shakespearovské slavnosti jsou v plném proudu. Vedle letošní novinky Dobrý konec všechno spraví s Martinem...

Mamma Mia! Muzikál je zpět, se Streepovou, Brosnanem i babičkou Cher

Záběr z pokračování snímku Mamma Mia!

Filmařsky sice žádná sláva, ale nakažlivá nálada, výteční herci a písně skupiny ABBA vylepšili před deseti lety...

VIDEO: Buď zemře hladem, nebo mezi žraloky. Útěk znovu zkusí Motýlek

Motýlek

Koncem září přijde do kin nová verze slavného dramatu Motýlek. Roli muže, který se snaží uprchnout z trestanecké...

Další z rubriky

RECENZE: Hybnerová a Táborský se v Ungeltu topí mezi realitou a snem

Vanda Hybnerová a Miroslav Táborský v inscenaci hry Život podle Jonesových

Na pole jiné dramatiky chtělo pražské Divadlo Ungelt vstoupit uvedením hry Život podle Jonesových. Kus s Vandou...

RECENZE: Dejdar na vozíku, intrikánka Fialová. A dobrý konec vše spraví

Záběr z představení Dobrý konec všechno spraví

Premiéra hořké komedie Dobrý konec všechno spraví patří mezi nejlepší novinky Letních shakespearovských slavností...

RECENZE: Hvězdný tenor režíroval pro Národní. Secvičil jen směšné pózy

Miguelangelo Cavalcanti v titulní roli Verdiho opery Nabucco, kterou uvedlo...

Ztracena v začínajících prázdninách, navíc v náhradním prostoru Hudebního divadla Karlín, začala se hrát nová inscenace...

Najdete na iDNES.cz