Stvořitel i fracek. Karel Dobrý fascinuje coby dospívající Kafka |
Hned sedm nominací si za loňskou tvorbu vysloužil Divadelní spolek Jedl. Scéna okolo režiséra Jana Nebeského a herečky i scenáristky Lucie Trmíkové si nakonec v Cenách divadelní kritiky odnesla ceny tři. Inscenací roku se totiž stala únorová premiéra Zahradníček / Vše mé je tvé vyprávějící pohnutý osud minulým režimem vláčeného křesťanského básníka Jana Zahradníčka a jeho ženy Marie. Pro Jedl jej dle Trmíkové předlohy zrežíroval Jan Nebeský.
Právě role Marie Zahradníčkové vynesla Cenu kritiky za nejlepší ženský výkon Lucii Trmíkové. Herečka byla nominována spolu s Natálií Řehořovou a Nelou H. Kornetovou. Hercem roku se pak stal Karel Dobrý za sugestivní ztvárnění teprve náctiletého Franze Kafky v projektu Malý stvořitel / Der kleine Fratz. Spolek Jedl jej loni uváděl ve Skautském institutu, kde mladý Kafka s rodinou nějaký čas opravdu žil. Dobrý za sebou nechal spolunominované Sašu Rašilova a Jana Hájka.
Nejlepší poprvé uvedenou českou hrou pak kritici zvolili 294 statečných, které pro pražské Divadlo pod Palmovkou napsal a zrežíroval Tomáš Dianiška. Záříjová premiéra přiblížila hravou, ale vážnou formou osud skutečných rodin, které během protektorátu pomáhaly odboji i parašutistům Operace Anthropoid.
Herkulovo šílenství ostří místo chóru naléhavý rapový doprovod |
Divadlem roku se stal pražský novocirkusový soubor Cirk La Putyka. Ten sice v loňském roce uvedl pouze jednu premiéru Kaleidoscope, kritici však zjevně přihlédli k neutuchající aktivitě, kterou tým okolo Rosti Nováka vykazuje po dobu uzavření divadel. La Putyka se do práce pustila hned s prvním loňským lockdownem a s novými projekty soustředěnými okolo iniciativy #kulturunezastavis přichází dodnes. Putyka tak za sebou nechala i oceňovaný Spolek Jedl, Horácké divadlo či Městská divadla pražská.
V dalších kategoriích se pak ceny dělí. Hudbu roku totiž složil nejen Marko Ivanovič pro operu Monument, kterou vytvořil spolu s režisérem Davidem Radokem pro Národní divadlo Brno. Jejich Monument vypráví příběh talentovaného sochaře Otakara Švece, autora Stalinova pomníku na Letné. Hudbu roku složilo i hudební duo PΛST. Jejich experimentální rap ozvláštnil letní premiéru Šílený Herkules pražského souboru Tygr v tísni.
Scénografii roku pak vytvořila Zuzana Krejzková pro Kacířské eseje uváděné v pražském Studiu Hrdinů. A stejně tak umělec Hza Bažant pro Kabinet zázraků neboli Orbis pictus, jenž uvedlo liberecké Naivní divadlo.
V neoceňované kategorii „Největší zážitek ze zahraničního divadla“ se na prvním místě v anketě umístila Schillerova Marie Stuartovna, kterou u nás Deutsches Theater Berlin uvedlo online v rámci loňského ročníku Pražského divadelního festivalu německého jazyka.
Specifický divadelní rok přinesl i specifickou kategorii „Divadlo z karantény“. Zde získaly nejvíce hlasů projekty (Memento) Mor, Dekameron 2000, Heda Gablerová ústeckého Činoherního studia, Poledne Divadla Continuo, film Frame raté 18 spolku Wariot Ideal a taktéž Cirk La Putyka „za iniciativu #kulturunezastavis a další projekty“.
Hlasování, kterého se tentokrát zúčastnilo 66 kritiků, pořádá periodikum Svět a divadlo. Výsledky letos netradičně oznámilo pouze skrze svůj Facebook a YouTube kanál.
Ceny divadelní kritiky za rok 2020INSCENACE ROKU ZAHRADNÍČEK / VŠE MÉ JE TVÉ (režie Jan Nebeský, Divadelní spolek Jedl) ŽENSKÝ VÝKON ROKU LUCIE TRMÍKOVÁ (Zahradníček / vše mé je tvé, Divadelní spolek Jedl) MUŽSKÝ VÝKON ROKU KAREL DOBRÝ (Malý stvořitel/Der kleine Fratz, Divadelní spolek Jedl) DIVADLO ROKU POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA ROKU TOMÁŠ DIANIŠKA: 294 STATEČNÝCH (Divadlo pod Palmovkou) SCÉNOGRAFIE ROKU HZA BAŽANT (výprava pro Kabinet zázraků neboli Orbis pictus, Naivní divadlo Liberec) ZUZANA KREJZKOVÁ (výprava pro Kacířské eseje, Spolek Mezery a Studio Hrdinů) HUDBA ROKU MARKO IVANOVIĆ (Monument, Národní divadlo Brno) PΛST (IVO SEDLÁČEK, DAN KRANICH) (Šílený Herkules, Tygr v tísni / Antická Štvanice) TALENT ROKU JAKUB MAKSYMOV (režisér, dramaturg) |