V anketě, kterou tradičně pořádá časopis Svět a divadlo, letos hlasovalo osmdesát divadelních kritiků. Mezi nejlepší tři inscenace loňského roku vybrali Lucernu pražského Divadla v Dlouhé v režii zdejší šéfky Hany Burešové, konceptuální kus Davida Jařaba Macbeth - Too Much Blood pražského Divadla Na zábradlí a Deník zloděje pražského Divadla Masopust v režii Jana Nebeského.
Mezi herečkami kritiky zaujala Pavla Beretová, která se chopila titulní role v Maryše, již na podzim nastudovalo Národní divadlo. Očekávanou šanci dostala i Eva Salzmannová za vyčerpávající výkon v monodramatu Jasno Lepo Podstín Zhyna pražské MeetFactory; Salzmannová je za stejnou roli nominována i na Cenu Thálie, a je tak jediným jménem, ve kterém se tyto dvě ankety letos protnuly. Trojici dam doplnila Ivana Hloužková jako Emmi Kurowski ve Fričově inscenaci Strach jíst duši pro Národní divadlo Brno.
Z herců si naději na cenu uchovává Ondřej Brousek, kterého Martin Čičvák obsadil v Divadle na Vinohradech do náročné role Peera Gynta, dále Martin Finger jako Walter Faber v ústeckém Homo Faber a Miloslav König v již zmíněném Deníku zloděje. Inscenace Jana Nebeského pro Divadlo Masopust má šanci i na třetí cenu k kategorii hudba.
Divadlem roku se stane scéna z trojlístku Divadlo v Dlouhé, Komorní scéna Aréna či opera Národního divadla Brno. Mezi poprvé uvedenými českými hrami má šanci novinka Natálie Kocábová Pohřeb až zítra, kterou s úspěchem uvádějí ve Švandově divadle, strhující Vražda krále Gonzaga, kterou Jiří Havelka přichystal spolu s herci Dejvického divadla a dále Smíření Tomáše Vůjtka z ostravské Arény.
Ceny divadelní kritiky, které už počtvrté přímo navazují na Ceny Alfréda Radoka, budou znát své letošní vítěze v neděli 18. března. Slavnostní večer spojený s předáváním cen hostí Palác Akropolis.
Kompletní přehled nominacíCeny divadelní kritiky za rok 2017 NEJLEPŠÍ INSCENACE Macbeth - Too Much Blood (Divadlo Na zábradlí) Deník zloděje (Divadlo Masopust) Lucerna (Divadlo v Dlouhé) ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON Pavla Beretová (jako Maryša v Maryše Národního divadla) Ivana Hloužková (jako Emmi Kurowski v Strach jíst duši Národního divadla Brno) Eva Salzmannová (jako Ray v Jasno lepo podstín zhyna v MeetFactory) MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON Ondřej Brousek (jako Peer Gynt v Peeru Gyntovi Divadla na Vinohradech) Martin Finger (jako Walter Faber v Homo Faber Činoherního studia Ústí nad Labem) Miloslav König (jako Genet / Bridel v Deníku zloděje Divadla Masopust) DIVADLO ROKU Divadlo v Dlouhé Komorní scéna Aréna Národní divadlo Brno - opera POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA Jiří Havelka a Dejvické divadlo: Vražda krále Gonzaga Natálie Kocábová: Pohřeb až zítra Tomáš Vůjtek: Smíření SCÉNOGRAFIE ROKU Kamil Bělohlávek (výprava pro Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, Naivní divadlo Liberec) Marek Cpin (scéna a kostýmy pro AnderSen aneb Fantazie mě přivede do blázince, Divadlo Na zábradlí Praha) Marek Cpin (scéna pro Maryšu, Činohra Národního divadla) Tomáš Rusín (scéna pro Láska na dálku, Opera Národního divadla Brno) HUDBA ROKU Ivan Acher k Dynastii, Divadlo Husa na provázku Martin Dohnal k Deníku zloděje, Divadlo Masopust Kora et Le Mechanix k Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, Naivní divadlo Liberec TALENT ROKU Kateřina Dvořáková (herečka) Eva Hacurová (herečka, zpěvačka) Adam Svozil (režisér) V neoceňované kategorii „největší zážitek ze zahraničního divadla“ se na prvním místě v anketě umístila inscenace Olivera Frljiće podle Stanislawa Wyspiańského Prokletí (Klatwa), uvedená Teatrem Powzszechnym im. Zygmunta Hübnera ve Varšavě na Palm Off Festivalu Divadla pod Palmovkou. |