Šestadvacátý ročník cen přinesl zajímavou kuriozitu. Ač v anketě hlasovalo celkem osmdesát kritiků, v kategorii nejlepší inscenace roku se na prvním místě se shodným počtem hlasů umístily hned tři kusy. Cena tak patří všem nominovaným, konkrétně Lucerně pražského Divadla v Dlouhé, představení Macbeth - Too Much Blood, jež loni uvedlo pražské Divadlo Na zábradlí, a konečně i Deníku zloděje, který pražské Divadlo Masopust hraje v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí.
Třetí zmíněný kus v režii Jana Nebeského získal i cenu za hudbu roku (složil ji Martin Dohnal) a cenu za nejlepší herecký výkon, již si vyčerpávajícím výkonem za dvojroli Genet/Bridel zasloužil Miloslav König.
Mezi ženami zvítězila herečka Ivana Hloužková jako Emmi Kurowski v Strach jíst duši Národního divadla Brno. Pro Hloužkovou je to už třetí takové ocenění, nejlepší herecký výkon podle kritiků podala už v letech 1995 a 2005.
Divadlem roku se v anketě potřetí za sebou stala ostravská Komorní scéna Aréna. K ceně přidala ještě druhou, tu dostal tamní dramaturg Tomáš Vůjtek za Smíření, tedy nejlepší poprvé uvedenou českou hru.
Cena za scénografii putuje do Liberce, pro Naivní divadlo ji získal Kamil Bělohlávek za práci na inscenaci se sáhodlouhým názvem Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých. Talentem roku je pak podle hlasujících pětadvacetiletá herečka a zpěvačka Eva Hacurová z Divadla v Dlouhé, kterou loni mohli diváci vidět třeba jako kněžnu v oceněné Lucerně či Mášu v Rackovi.
Ceny divadelní kritiky navazují na odkaz dřívějších Cen Alfréda Radoka. Pořádá je odborný časopis Svět a divadlo, slavnostní večer spojený s předáváním hostil v neděli pražský Palác Akropolis.
Ceny divadelní kritiky za rok 2017NEJLEPŠÍ INSCENACE Macbeth - Too Much Blood (Divadlo Na zábradlí) Deník zloděje (Divadlo Masopust) Lucerna (Divadlo v Dlouhé) ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON Ivana Hloužková (jako Emmi Kurowski v Strach jíst duši Národního divadla Brno) MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON Miloslav König (jako Genet/Bridel v Deníku zloděje Divadla Masopust) DIVADLO ROKU Komorní scéna Aréna POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA Tomáš Vůjtek: Smíření SCÉNOGRAFIE ROKU Kamil Bělohlávek (výprava pro Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, Naivní divadlo Liberec) HUDBA ROKU Martin Dohnal k Deníku zloděje, Divadlo Masopust TALENT ROKU Eva Hacurová (herečka, zpěvačka) V neoceňované kategorii „největší zážitek ze zahraničního divadla“ se na prvním místě v anketě umístila inscenace Olivera Frljiće podle Stanislawa Wyspiańského Prokletí (Klatwa), uvedená Teatrem Powzszechnym im. Zygmunta Hübnera ve Varšavě na Palm Off Festivalu Divadla pod Palmovkou. |