Cecilia Bartoliová

Cecilia Bartoliová | foto: klassiekezang.wordpress.com

Árie, jež poslouchaly carevny. Bartoliová k nám zamíří s ruskou hudbou

  • 1
Počtvrté a opět s něčím originálním zavítá 24. listopadu do Prahy proslulá italská mezzosopranistka Cecilia Bartoliová. Hvězdná mezzosopranistka totiž odtajnila nové CD, kde oživuje ruskou hudbu 18. století.

Operní hvězda, která ve světě klasiky prodává nejvíce nahrávek od časů Luciana Pavarottiho, je držitelkou pěti Grammy a šesti cen časopisu Gramophone přezdívaných Oscaři klasiky, nyní odtajnila program a současně i nový nahrávací projekt. Jmenuje se Sankt Petěrburg, firma Decca ho vydá v říjnu a Bartoliová s ním pak vyrazí na evropské turné.

Po albech věnovaných Salierimu, divě z 19. století Marii Malibranové, kastrátům nebo knězi a diplomatovi Agostinu Steffanimu Bartoliová tentokrát obrátila pozornost ke studené východní říši.

Kompaktní disk obsahuje ukázky z oper, jež byly v Sankt Petěrburgu prováděny v osmnáctém století za vlády tří žen. Carevny Anna Ivanovna, Alžběta I. Petrovna a Kateřina II. Veliká hledaly v Evropě inspiraci pro svůj dvorský kulturní život, a tak zvaly do Ruska italské a německé skladatele.

Bartoliová, kterou doprovází švýcarský soubor I Barocchisti s dirigentem Diegem Fasolisem, program připravila ve spolupráci se sanktpetěrburským Mariinským divadlem, které uchovává zcela unikátní archiv italské opery. Vybrala z něj ukázky z oper, které ležely více než dvě stě let v zapomnění.

Budou mezi nimi například árie ve své době velmi známého skladatele Domenica Cimarosy, který v Rusku strávil čtyři roky. Ovšem takový Domenico dall’Oglio žil v Rusku dokonce třicet let a zemřel na zpáteční cestě do Itálie.

Také Francesco Domenico Araia strávil v daleké zemi nemalou část života, celých pětadvacet let. A třebaže většina oper pro carský dvůr byla komponována na italské texty a v italském stylu, Araia složil mimo jiné i operu na námět z řecké mytologie Kefalos a Prokris, a to na ruské libreto. Poprvé provedena byla roku 1755 v Zimním paláci a je považována za první operu v ruštině.

O pár let později zazněla v tomto jazyce i opera Alceste od německého autora Hermanna Raupacha, jenž rovněž působil ve službách ruského dvora. „Na nahrávce jsou z ní dvě ukázky a zastoupena bude i na koncertě,“ upozorňuje Alena Nachtigalová z pořádající agentury. Rusky zpívá Bartoliová vůbec poprvé.

Celý projekt by měl být osobitým průhledem do hudebního života Ruska ještě před zrodem ruské národní opery v té podobě, v jaké ji publikum zná z pozdějších, běžně uváděných děl Čajkovského nebo Musorgského.

Bude vzývat bohy

Osmačtyřicetiletá Bartoliová se proslavila technickou virtuozitou a sugestivním přednesem hlavně oper Rossiniho, Mozarta, Haydna nebo Vivaldiho. Na loňském koncertě v Praze zpívala i árii Josefa Myslivečka.

Ke svým pěveckým aktivitám přidala roku 2012 ještě organizační práci a stala se uměleckou ředitelkou salcburského Svatodušního festivalu, který probíhá vždy na jaře, v době svatodušních svátků.

Každému ročníku dává téma, ten příští bude ve znamení antických bohů. Připraveno už je deset programů, mezi nimi i Gluckova Ifigenie na Tauridě a Händelova opera Semele. V obou se přirozeně objeví i sama Bartoliová.