Novela Prospera Mériméa a Bizetova opera posloužily jen jako jeden z inspiračních zdrojů - autoři muzikálu s chutí shlédli rovněž slavný film Carlose Saury.
"Carmen dávno přerostla operní prkna, je to fenomén, symbol fatální ženy. Rozhodli jsme se Carmen trochu odmytizovat," popsala dramaturgyně Klára Špičková, která společně s Deákem napsala libreto.
"Zápletka zůstala zachována, ale změnili jsme některé motivace a také smrt Carmen je jiná," vysvětlila Špičková. Daleko více než "operní" emoce zajímal Špičkovou a Deáka pokus vytvořit na scéně atmosféru plnou očekávání a napětí, jakou ve svých hrách zachytil Federico García Lorca - při práci na inscenaci se tak sešel podobný tým, který před časem v ostravském Národním divadle úspěšně inscenoval a roztančil Lorkovu Krvavou svatbu.
Choreografie pro Krvavou svatbu a Carmen vytvořila Lenka Dřímalová, která herce učila variace na flamenco.
"Když nám poprvé předvedla, jak má flamenco správně vypadat, málem jsme se zhroutili," prohlásila Iveta Blanarovičová, pro niž byla právě taneční složka jednou z nejobtížnějších.
Pěvecké party totiž napsal herec a skladatel Ondřej Brousek hercům přímo na tělo. "Z Bizeta jsem si dovolil citovat jen čtyři krátké motivy, a pak jsem od toho šel rychle pryč. Přirovnal bych to k filmové hudbě," řekl Brousek.
Juraj Deák doplnil, že Carmen má být alternativou ke komerčním muzikálům: "Chceme vytvořit dílo v duchu Leonarda Bernsteina." Proto prý nový muzikál Fidlovačky nemá žádný kolovrátkový hit, který by mohla přehrávat rádia. "Leda tak možná Radio Classic," dodal žertem Ondřej Brousek.
Carmen. V titulní roli nového muzikálu se představí herečka a zpěvačka Yvetta Blanarovičová. |