Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bytosti odnikud na akademických malbách bez popisků

  3:51aktualizováno  3:51
Výstava Bytosti odnikud v Městské knihovně v Praze je promyšlenou přehlídkou tradiční akademické malby první poloviny 20. století.

Fernand Vácha - Žena, 40. léta 20. století - olej, plátno, 45,5 x 39 cm | foto: Galerie Belleile

Její představitelé nepodlehli avantgardním tendencím, ale pokračovali v tradici salonního malířství 19. století. A to i v době, kdy nastupovalo realistické zobrazování filmu. Právě na provázanost mezi výtvarným uměním a filmovým průmyslem výstava upozorňuje.

Akademická malba první poloviny 20. století by se dala nazvat odvrácenou stranou moderního umění. Výtvarná díla zobrazující svůdná těla mladých dívek dobová kritika označovala za sentimentální kýč, portréty buržoazie za uměleckou svázanost a nesvobodu.

Václav Sochor - V lázni, 1883Autorka výstavy Marie Rakušanová se nesnaží rehabilitovat avantgardou zatracené a kritikou opomenuté umělce. Na obrazy Vojtěcha Hynaise, Luďka Marolda, Maxe Švabinského, Jakuba Obrovského, Hugo Boettingera či Josefa L. Loukoty přesto nahlíží v jiném světle.

Výtvarná díla staví do konfrontace s prvorepublikovými filmy a poukazuje na jejich estetickou podobnost. Z krásných, sentimentálních, erotických i politických obrazů vyvstávají stereotypy zobrazování ženského a mužského těla, jež převzal meziválečný filmový průmysl i dobová fotografie. Realisticky malovaná díla vyznívají jako sazeničky popkultury.

Výstava s krkolomným podtitulem Metamorfózy akademických principů v malbě první poloviny 20. století poukazuje i na proměny realistického zobrazování alegorických motivů či třeba malby v plenéru.

Divákově pozornosti neunikne ani originální způsob architektonického zpracování výstavy, kterého se ujal mladý výtvarník a letošní finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého Zbyněk Baladrán. Potlačil autorství malířů a vyzdvihl myšlenkový záměr kurátorky výstavy.

Obrazy nechal zavěsit v tradici salonního výstavnictví 19. století – zabírají vždy celou stěnu od stropu až k podlaze. Salonní způsob prezentace děl  spojil se současnými tendencemi výstavnictví a obrazy zbavil popisků. Ty nahradil velkými černými puntíky s čísly, které odkazují na katalog k výstavě, dostupný při vstupu do expozice.

Baladrán tak narušuje zaběhlé konvence tradičního vnímání výtvarného díla skrze jeho autora. Diváka se snaží přivést k intenzivnějšímu vnímání obrazů. Pokud však divák na Baladránovu hru nepřistoupí, riskuje, že celou výstavu prolistuje v katalogu. Takový přístup však klíč k zážitku neposkytuje.

Bytosti odnikud
Městská knihovna, Praha. Kurátorka Marie Rakušanová, výstava trvá do 1. února 2009, vstupné 120, snížené 60 korun.
Hodnocení: 70 %




Nejčtenější

RECENZE: Věčně tvá nevěrná následuje normu, že co český film, to ostuda

Z filmu Věčně tvá nevěrná

Novinka kin s názvem Věčně tvá nevěrná dokonale naplňuje zvyklost, že tuzemské romantické komedie jsou špatné, dojemně...

Vyslýchali mě jako fašistku, říká autorka scénáře o střetu s muslimy

Z filmu Pírko

Za scénář filmu Jako v ráji dostala Lucia Klein Svoboda jednu z vítězných cen loňské soutěže Filmové nadace. Má už i...



RECENZE: Krimi selhává. Inspektor Max od kolotočů pouze připomíná jiné

Ze seriálu Inspektor Max

Zločin v operetce. Tak se po několika dílech jeví koprodukční seriál Inspektor Max, který po slovenské lednové premiéře...

Nejde o cenzuru, líčí šéf rady, proč odmítli film o střetu s muslimy

Ceny Filmové nadace převzali (zleva) Radek Bajgar, Lucia Klein Svoboda, Lucie...

Přemysl Martínek z Rady Státního fondu kinematografie, kde Lucia Klein Svoboda neuspěla s žádostí o podporu svého filmu...

A ještě jedna věc. Columbo, křestním jménem poručík, slaví padesátku

Peter Falk v seriálu Columbo

Seriál sice začal až v roce 1971, nicméně před padesáti lety, 20. února 1968 v pilotní epizodě Vražda na předpis, se...

Další z rubriky

Načeradského obrazy pobouřily ředitelku galerie. Výstava skončila

Jiří Načeradský, Milenci

Ve slovenských Piešťanech předčasně skončila výstava českého výtvarníka Jiřího Načeradského. Některá díla totiž...

Kamil Lhoták chtěl ženy s vadami. Důvodů, proč jej obdivovat, je spousta

Záběr z vernisáže výstavy Kamil Lhoták: Retrospektiva

Největší retrospektiva olejomaleb Kamila Lhotáka se právě otevírá v pražském Obecním domě.

Galerie skryla obraz s nymfami. Ukazuje prý ženu pouze jako objekt krásy

Manchesterská galerie odebrala dílo Johna Williama Waterhouse „Hylás a nymfy“...

Žena jako pasivní dekorativní předmět a pouhé zobrazení femme fatale? Manchesterská galerie se rozhodla ze své expozice...

Najdete na iDNES.cz