Už zesnulý písničkář Petr Novák šel v propojování světa (věčně) mladého muže se světem (sotva) stárnoucího rocku tak daleko, že v refrénu jedné své písně zpíval: "mé desky, mé lásky, mé výhry, můj žal". Hornby je "skromnější"; asi díky tomu, že není písničkářem, ale konzumentem písní - hrdinu svého románu Roba nechává propadnout "jen" žebříčkové mánii. Ten pak všechny svoje průšvihy, nálady, ale především všechny svoje lásky podrobuje sítu nemilosrdného výběru. Pouze pět nejlepších lásek si uchová svoji momentální platnost a zůstává v jinak nefiltrované paměti. Top 5! Ach ta láska, ach ta hudba!
Proč hudba? Protože předpokladem pro žebříčkové vyhodnocování jak vnitřního, tak vnějšího světa je úcta k rockovým idolům či alespoň k produktům jejich tvořivosti. A kdy jindy než v pubertě dozrávají žebříčkoví maniaci k názoru, že hudba rovná se názor? Hornbyho hrdinové obecně (viz i u nás přeložený román Jak na věc) mívají tendenci k věčné pubescenci. Avšak nejen Hornbyho hrdinové! - za možná vůbec nejkrásnější popis hudebního sakramentu vděčí soudobá světová literatura německému autorovi Thomasi Brussigovi. Ten přes či právě pro své mládí již ve svém díle jednou provždy zvěčnil posvátné sjíždění a nekonečné přehrávání "západních" elpíček v podmínkách východního bloku: "Nebylo třeba se ani dobře znát, stačilo, když se vám líbil stejný typ muziky. Mohli jste mluvit nebo poslouchat muziku a byli jste pány času. Cítili jste, jaké to je stávat se mužem, a muzika, co hrála k tomu, byla vždycky super."
Podobnost Brussigových a Hornbyho hrdinů může působit jako jakýsi opožděný důkaz prostupnosti železné opony i v těch nejintimnějších oblastech společenského dění. Co by mělo být intimnější než formování žebříčku pubertálních hodnot?! Na Východě i na Západě. Četba románu Všechny moje lásky proto českého čtenáře s minimální empatií vůči rockové hudbě či alespoň fenoménu puberty nemůže neoslovit.
Dobrodružství Roba, kterého opustila jeho Laura, neboť chtěla vstoupit do světa dospělosti, je však více než knihou. Je to velmi zábavná kniha. To je třeba v dnešním literárním světě, jenž se zábavnosti už neštítí, nicméně ji až příliš často a příliš očividně nezvládá, zdůraznit. Z Hornbyho románu rovněž načerpáte řadu důležitých vědomostí. Například proč by se ke čtenářce Cosmopolitanu po stránce partnerské nejvíce hodil zhruba čtrnáctiletý chlapec. Lze tvrdit, že četba Hornbyho lásek se stane láskou každého. Dříve či později. Na mou duši!
Nick Hornby: Všechny moje lásky |
přeložila Hanka Jelínková, BB art, Praha 2000 |
235 stran, náklad neuveden, cena 169 Kč |