Burcující vlastenectví i neklid

Jedenácté září 2001 a jeho důsledky vstoupily i do mnoha písní a alb. Exbeatle Paul McCartney napsal skladbu Freedom bezprostředně poté, kdy v New Yorku na vlastní oči sledoval zkázu mrakodrapů World Trade Center. Ujal se také organizování charitativního šestihodinového Koncertu pro New York, který se konal 20. října 2001 a newyorským hasičům osobně rozdal vstupenky za 200 tisíc dolarů.

Píseň Freedom zde zazněla ve finále a dva dny poté ji McCartney nahrál ve studiu. Skladbu dodatečně zařadil i na své nové sólové album Driving Rain.

Vznikly desky sestavené ze známých písní. Skladba God Bless America nazpívaná Celin Dionovou dala název komerčně velmi úspěšné kompilaci, jež měla především vydělat peníze pro lidi postižené teroristickým útokem. Prodávala se i "charitativní" kolekce America: A Tribute To Heroes; ta zaznamenala písně, které živě zazněly v televizi bezprostředně po útoku a jež nazpívali Neil Young, U2 či Eddie Vedder z Pearl Jam.

Brzy po McCartneym se pustili do práce další autoři. Pod dojmem 11. září napsal skladatel John Williams znělku pro zimní olympijské hry v Salt Lake City, již nazval Call of the Champions. Tuto skladbu nahrál s mormonským sborem, orchestrem města Salt Lake City a sám ji dirigoval při zahajovací olympijské ceremonii v únoru 2002.

Postupem času se témata písní posouvala. Například countryrockový zpěvák Steve Earle složil baladu John Walker's Blues. Ta se zabývá osudem Američana Johna Walkera Lindha, "chlapce vychovaného MTV" - přeběhlíka a talibance, zajatého americkými jednotkami v Afghánistánu. "Nemůžu odpustit to, co Walker udělal. Mám syna Justina, který je téměř v jeho věku," řekl Earle.

Frontman irských U2 Bono Vox se dokonce nechal slyšet, že po 11. září se celá populární hudba změní. "Střed kteréhokoli města by mohl být smeten kufříkem s nukleární špinavou bombou. Tahle hrozba otevírá nová témata, laťka pro tvorbu je nasazena výš, než tomu bylo dřív," tvrdí.

Za pravdu mu dává třeba Bruce Springsteen. Rockového barda tragédie vyburcovala k natočení alba Rising, jež ho nedávno vyneslo až do čela americké hitparády. Springsteen se nezvykle často odvolává k Bohu, všímá si osudů lidí, kteří třeba náhle zmizeli, nebo si představuje motivy útočníků. Springsteenova píseň Paradise je psána z perspektivy náboženského fanatika, který doufá, že se po násilném činu dočká ráje.

Podle internetového magazínu britské kapely Depeche Mode chce zpěvák Dave Gahan pojmenovat svou chystanou sólovou deskou New York City - jako dík městu, kde žije, zároveň coby uctění památky obětí teroristického útoku.

"Ta událost se mě dotkla a přinutila mě psát nové věci. I když se v písních nezabývám přímo 11. zářím, pocity nějaké úzkosti nebo neklidu se do textů dostaly," říká Robert Křesťan, jenž ve Spojených státech pravidelně vystupuje a dnes odlétá do Ameriky na koncertní turné se svou doprovodnou kapelou. "Rok jsem v Americe nebyl, ale jak znám Američany, asi se změnili. Tahle země může být po 11. září svobodnější, anebo nebezpečnější. Najít míru mezi oběma polohami, to bude velké americké dilema."

Obal alba The Concert For New York City.