Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brownův zvěřinec rozparádil Pražany

  2:17aktualizováno  2:17
Na den přesně dva roky a dva měsíce po svém pražském debutu se v sobotu na pódium T-Mobile Areny vrátil James Brown s asi nejlepší soul-funkovou show planety.

James Brown - T-Mobile Arena, Praha (4. listopadu 2006) | foto: David Neff

Když byl Brown v Praze poprvé, jeho vystoupení předcházely jisté obavy. Toho roku se v hlavním městě odehrálo několik vystoupení žijících legend srovnatelných žánrů (rock'n'rollu, rhythm'n'blues apod.) a prakticky všechna byla jen zašedlou připomínkou staré slávy.

Brown byl zcela jiný případ. Tehdy jednasedmdesátiletý zpěvák přesvědčil o tom, že se na pódiu cítí jako ryba ve vodě.

Nyní se situace opakovala. Brown přijel s téměř stejně postaveným programem, s personálně obdobným černo-bílým ansámblem muzikantů, zpěvaček (včetně frontmanovy manželky Tomi Rae a jejího sólového vstupu, tentokrát v podobě janisjoplinovské variace) a tanečnic, samozřejmě i s prakticky totožným repertoárem.

Na Jamese Browna se nechodí proto, abychom slyšeli nové písně, setlist tvoří – ba přímo musí tvořit – průřez hitovým „the best of“. Každá píseň, ať ostré funkové, volnější soulové, ale i swingující sorty, je v podání Brownova „zvěřince“ jen základem mnohaminutového jamu, který dokáže podle nátury roztančit či přikovat k zemi v tichém nadšení.

Funkce Jamese Browna v téhle show zdaleka není jen pěvecká. Na pódiu přes svůj věk působí jako katalyzátor energie a emocí.

Připomíná Milese Davise v osmdesátých letech, kdy slavný trumpetista dobrou polovinu koncertu jen obcházel pódium nebo postával v ústraní, tu zahrál pár tónů na trubku či klávesy, tu bedlivě sledoval sólujícího kolegu a mimoslovně s ním komunikoval.

Díky detailní velkoplošné projekci bylo možno sledovat Brownovy pokyny hudebníkům, jeho radost, když se saxofonistovi nebo kytaristovi zvlášť dařilo, nebo si potvrdit, že jeho jednoduchá, ale vždy stylově čistá a „přesně mířená“ minisóla na elektrické varhany nejsou žádný podfuk.

Samozřejmě, že celá bombastická show může z určitého pohledu působit kýčovitě, se všemi těmi kostýmy, flitry, choreografií, tanečnicemi s přehozenými americkými vlajkami přes ladná těla, konferenciérem, vykřikujícím všechny přídomky hlavní hvězdy.

Jenomže duch žánru, dokonalá profesionalita a především vypodložení absolutně dotaženou hudbou potvrzuje, že přesně takhle to má být.

James Brown
předkapely Francois Pignon, Gulo čar
Praha, T-Mobile Arena, 4. listopadu 2006

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Frontman kapely Smrtislav
VIDEO: Smrtislav si na dekadentní svatbu pozval i známou pornoherečku

Nový videoklip Smrtislava pojednává o zprvu nevinné svatbě, která se naprosto vymkne kontrole. Režie klipu k písni Kondolence se ujali Givinar Kříž a Jordan...  celý článek

Zpěvák Richard Adam na snímku z roku 2009
Zpíval Granadu. Zemřel Richard Adam, hvězdný idol swingové éry

Ve věku 86 let zemřel zpěvák Richard Adam, který patřil k hvězdám českého swingu poloviny 20. století. K nejslavnějším písním tehdejšího idolu žen patřily...  celý článek

Kapela Inekafe
VIDEO: Slovenští Inekafe se v klipu vydávají na neznámou planetu

Skupina Inekafe letos oslavuje 22 let existence. Při té příležitosti vydává kompilaci největších hitů, připravuje se na prosincové česko-slovenské turné a...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.