Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brno zaplavilo „zahuštěné“ umění Slováků

  14:09aktualizováno  14:09
Doslova posety jsou stěny Uměleckoprůmyslového muzea v Brně slovenskými obrazy a fotografiemi. Výstava Slovenský mýtus je jedinou soubornou přehlídkou slovenského umění na českém území za posledních třicet let let.

Stano Filko - Bomby (remix) - z výstavy Slovenský mýtus | foto: Otto Balon-MiernyMF DNES

Jeden z největších výstavních projektů Moravské galerie potrvá až do 5. srpna.

„Výstava měla při své předloňské premiéře v Bratislavě mimořádný úspěch. Za tři měsíce ji vidělo patnáct tisíc lidí,“ ředitelka Slovenské národní galerie Katarína Bajcurová.

V Brně je nyní vystaveno neskutečných 444 děl umělců ze Slovenska i Čechů, kteří se u východních sousedů inspirovali. A nejde o ledajaká jména. Vedle Josefa Čapka ze slovenských motivů čerpal i Emil Filla či Josef Šíma.

„Chtěli jsme výstavu vizuálně zhustit. A právě český podíl obohacuje brněnskou reprízu oproti bratislavskému uvedení,“ dodala Bajcurová.

Výstava oprávněně budila pozornost. S humorem a nadhledem, ale bez sarkasmu a jízlivosti sleduje umělecké stereotypy při hledání národní identity Slováků. „Projekt patří mezi naše nejriskantnější počiny,“ uvedla spoluautorka výstavy Alexandra Kusá.

Hlavní autor koncepce Aurel Hrabušický poznamenal, že slovenský národ není v historii tak pevně zakotven jako národy sousední.

„Slovenské výtvarné umění ještě po roce 1918 vlastně neexistovalo. My jsme vycházeli z toho, co se považuje za typický projev slovenskosti,“ zdůraznil Hrabušický.

Díla z posledního století a půl nejsou představena chronologicky, ale v tematických blocích. Diváka čekají například okruhy nazvané Patronky a ochránkyně Slovenska, Slovenská rodina, Slovenská melancholie, Patriarchové a matriarchy nebo Smutní zbojníci – tanec pod šibenicí.

„Strach z prázdna na výstavě určitě nikoho nečeká,“ směje se Bajcurová nad záměrnou přeplácaností výstavy. Záplavu lidových a etnografických motivů také vysvětluje po svém. „Není to obraz Slovenska urbanizovaného a industriálního, ale venkovského.“

Slovenské výtvarné umění vznikalo od předminulého století jako nesouvislá, víceméně romantická konstrukce. „Proto nevyznívalo příliš věrohodně,“ říká Hrabušický. Při jeho zrodu stály lidově-žánrové malby z přelomu 19. a 20. století.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Karbon, Zdeněk Burian
Dorotheum otevírá podzimní aukční sezonu. Láká na Buriana i Muziku

Astronomický podzim je tu a s ním přichází i začátek sezony v pražském Dorotheu. Aukční dům tentokrát zahajuje dražbou, které kraluje olej Hlava s kloboukem z...  celý článek

Papírové hlavy z řady Lowpolya a jejich autor Ivan Zabíral
V kadeřnictví se nemusí jen stříhat vlasy. Mohou sem i zvířecí hlavy

Se zajímavým konceptem do Prahy přišel kadeřnický salon Joshua. Ve svých prostorách se rozhodl otevřít dočasnou, takzvanou pop up galerii. Od minulého týdne...  celý článek

Skica, která by mohla být předlohou Mony Lisy od Leonarda Da Vinci.
Leonardo Da Vinci možná Monu Lisu původně nakreslil bez oblečení

Italský malíř Leonardo da Vinci si možná Monu Lisu, patrně nejslavnější portrét všech dob, nejdřív načrtl uhlem jako nahou ženu. Experti v pařížském muzeu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.