Bienále Brno 2010 zná své vítěze. Prestižní soutěž dala šanci šesti stům plakátům a reklamní grafice od téměř dvou set autorů z dvaatřiceti zemí.
Velkou cenu získal švýcarský designér Cornel Windlin za grafiku plakátů a programů curyšského divadla. Nejlepší plakát vytvořil rovněž Švýcar Ralph Schraivogel. Za informační a reklamní grafiku si cenu odnáší Yumiko Yasuda z Japonska. Porota ocenila její kalendář s fotografiemi čerstvě upečeného chleba.
"Kalendář je skromný, bez loga, není nijak velkolepý, přesto přesně odpovídá tomu, jak může grafika odrážet úplně jiný pohled na svět," vysvětlil předseda poroty John Walters.
Ta se v případě Yumiko Yasuda shodla poměrně hladce, ostré diskuse však provázely zejména plakátové kategorie. "Windlin a jeho divadelní plakáty se odvolávají na historii, přesto jsou autentické a soudobé," vysvětlil Walters jeden z důvodů, proč porota vybrala právě jeho práce.
Bodovali však i čeští grafikové: Zvláštní uznání poroty má Květa Pacovská a Cenu brněnského primátora pro autory do pětatřiceti let Advancedesign Petra Bosáka a Roberta Jansy. Ti navrhli variabilní logo brněnského Domu umění.
"Jméno Květy Pacovské se mezi porotci ozývalo často, i proto jsme se rozhodli udělit jí zvláštní cenu. Je pozoruhodné, jak svěže její plakáty s ručně malovaným písmem vypadají, přestože je o generaci či dvě starší než většina ostatních soutěžících," uzavřel Walters.
Riskantní a nebezpečná výstava
Mezinárodní bienále grafického designu není ovšem soustředěné jen na soutěžní přehlídku v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v Brně. V sousedním Pražákově paláci včera začala i kurátorská přehlídka Ricka Poynora nazvaná Cosi tísnivého, která se soustředí na průnik surrealismu a grafického designu.
"Je to riskantní a nebezpečná výstava, protože ovlivňuje vnitřní svět každého návštěvníka," řekl Poynor. Ten do výstavy zařadil i mnoho exponátů českých umělců, počínaje Toyen a Jindřichem Štyrským.
Během včerejšího zahájení expozice však vzpomněl i film Avatar. "Avatar nabízí detailní svět obrazů. Je to sice velkolepá podívaná, je však založená na jednoduchosti. Surrealismus je oproti tomu popisem komplexního mentálního světa a vyjadřuje pomocí obrazů něco mnohem náročnějšího," dodal Poynor.
Kromě jeho výstavy začalo i dalších pět expozic, jedna z nich je věnovaná legendě českého grafického designu Janu Solperovi, další je přehlídkou práce portugalských vítězů minulého plakátového bienále Arthura Rebela a Lizy Ramalho. Kromě soutěžní přehlídky a kurátorské expozice začíná i sympozium grafiků v Divadle Reduta.