Vítěz Bienále: Yumiko Yasuda má evidetně slabost pro chleba.

Vítěz Bienále: Yumiko Yasuda má evidetně slabost pro chleba. | foto: Archiv Moravské galerie v Brně / Yumiko Yasuda

Brněnské bienále vyhrály divadelní plakáty a japonská slabost pro pečivo

  • 0
Mezinárodní grafické bienále začalo v Brně. Ceny si odnesli švýcarští grafikové, bodovali však i Češi s netradičním logem Domu umění. Sedm výstav trvá do října.

Bienále Brno 2010 zná své vítěze. Prestižní soutěž dala šanci šesti stům plakátům a reklamní grafice od téměř dvou set autorů z dvaatřiceti zemí.

Velkou cenu získal švýcarský designér Cornel Windlin za grafiku plakátů a programů curyšského divadla. Nejlepší plakát vytvořil rovněž Švýcar Ralph Schraivogel. Za informační a reklamní grafiku si cenu odnáší Yumiko Yasuda z Japonska. Porota ocenila její kalendář s fotografiemi čerstvě upečeného chleba.

Bienále Brno 2010 - Velká cena

"Kalendář je skromný, bez loga, není nijak velkolepý, přesto přesně odpovídá tomu, jak může grafika odrážet úplně jiný pohled na svět," vysvětlil předseda poroty John Walters.

Ta se v případě Yumiko Yasuda shodla poměrně hladce, ostré diskuse však provázely zejména plakátové kategorie. "Windlin a jeho divadelní plakáty se odvolávají na historii, přesto jsou autentické a soudobé," vysvětlil Walters jeden z důvodů, proč porota vybrala právě jeho práce.

Bodovali však i čeští grafikové: Zvláštní uznání poroty má Květa Pacovská a Cenu brněnského primátora pro autory do pětatřiceti let Advancedesign Petra Bosáka a Roberta Jansy. Ti navrhli variabilní logo brněnského Domu umění.

Bienále Brno 2010 - Zvláštní uznání mezinárodní poroty

"Jméno Květy Pacovské se mezi porotci ozývalo často, i proto jsme se rozhodli udělit jí zvláštní cenu. Je pozoruhodné, jak svěže její plakáty s ručně malovaným písmem vypadají, přestože je o generaci či dvě starší než většina ostatních soutěžících," uzavřel Walters.

Riskantní a nebezpečná výstava

Mezinárodní bienále grafického designu není ovšem soustředěné jen na soutěžní přehlídku v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v Brně. V sousedním Pražákově paláci včera začala i kurátorská přehlídka Ricka Poynora nazvaná Cosi tísnivého, která se soustředí na průnik surrealismu a grafického designu.

Bienále Brno 2010 - Cena primátora města Brna Advance Design

"Je to riskantní a nebezpečná výstava, protože ovlivňuje vnitřní svět každého návštěvníka," řekl Poynor. Ten do výstavy zařadil i mnoho exponátů českých umělců, počínaje Toyen a Jindřichem Štyrským.

Během včerejšího zahájení expozice však vzpomněl i film Avatar. "Avatar nabízí detailní svět obrazů. Je to sice velkolepá podívaná, je však založená na jednoduchosti. Surrealismus je oproti tomu popisem komplexního mentálního světa a vyjadřuje pomocí obrazů něco mnohem náročnějšího," dodal Poynor.

Kromě jeho výstavy začalo i dalších pět expozic, jedna z nich je věnovaná legendě českého grafického designu Janu Solperovi, další je přehlídkou práce portugalských vítězů minulého plakátového bienále Arthura Rebela a Lizy Ramalho. Kromě soutěžní přehlídky a kurátorské expozice začíná i sympozium grafiků v Divadle Reduta.