Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brněnská výstava odhaluje, jak Alfons Mucha dělal reklamu

  11:49aktualizováno  18:36
Jeden z mála malířů, jehož styl rozpozná i laik. Alfons Mucha. Umělec evropský – a na druhou stranu autor Slovanské epopeje soustředěný na vyjádření národních tradic. Výstava s názvem Český mistr Belle Epoque, která začala ve čtvrtek v Moravské galerii v Brně, však představuje Muchu i jako autora reklamy, jež má mnoho společného s reklamou současnou.

Výstava Muchových děl potrvá do ledna 2010. | foto: REPRO: KATALOG MG V BRNĚ

Ostatně byl to právě Mucha, kdo místo bicyklu a jeho jízdních vlastností vyobrazil v roce 1902 dívku s rozevlátými vlasy a odhaleným ramenem, jak se ležérně opírá o řídítka.

Z výstavy Alfonse Muchy v Brně"Důležitější než kolo je samotné vyzvání k jízdě. Jako by některé Muchovy plakáty neprodávaly propagovaný předmět, ale spíš pocit s ním asociovaný," vysvětluje jeden z kurátorů výstavy a autorů katalogu Petr Šembera.

Muchovy nudle

Alfons Mucha přišel do Paříže poprvé v roce 1887, první ilustrace pro pařížské časopisy (na sklonku devatenáctého století vycházelo přes dvě stě titulů) a spolupráce s nakladatelstvími na ilustrování knih začaly o dva roky později.

Plakáty v té době pokrývaly mnoho pařížských bulvárů – platil sice už zákaz vylepovat je přímo na fasády domů, ale na ohradách a stavebních plotech visely do výšky i tří metrů, navíc na každém nároží byly už tenkrát vysoké reklamní sloupy vyhrazené propagaci kulturních akcí a v menší míře i klasické reklamě. Rozměrům sloupů přizpůsobil Mucha i rozměr svých plakátů – vysokých "nudlí" pro tohoto umělce tak charakteristických.

K výstavě Alfons Mucha Moravské galerie Brno - Cyckles Perfecta (1902)

Každá reklamní firma mívala předtištěné plakáty, do nichž se vpisovaly konkrétní výrobky či služby, a pokud byl zákazník ochoten investovat víc, oslovila některého ze spřátelených malířů, aby vytvořil návrh přímo na míru zákazníkovým požadavkům. Mucha se tak díky tiskařským závodům dostal k reklamě na víno, čokoládu, sušenky, kola, pivo i likér La Trappistine.

Na studii k němu vyobrazil Mucha mladou dívku s nahými ňadry, ale protože likér původně vyráběl trapistický řád, zákazník požadoval dívčino zahalení – vznikla tak reklama s dívkou se sčesanými vlasy a s vysokým límcem.

Paříž monotónní

Návrhář plakátu obvykle dodával tiskařské firmě předlohu, kterou její kreslíři překreslili na tiskařský kámen, z něhož se pak tisklo. Mucha byl mezi kreslíři oblíbený, zvykl si totiž předkládat návrhy plakátů ve stejném měřítku, v jakém se potom tiskly, navíc díky tomu, že jeho díla mají kontury a jasné linky, měli s nimi kreslíři méně práce.

K výstavě Alfons Mucha Moravské galerie Brno - Vin des Incas (1897)

Incké víno z Peru, jehož hlavní složkou byla koka (kdysi přidávaná i do Coca–Coly), se původně prodávalo v lékárnách a sloužilo k rekonvalescenci. Muchova reklama na něj je jediná jeho "šířková" reklama.

V dopisu, který je na výstavě v Moravské galerii ke zhlédnutí, Mucha píše: "Tenkrát, za mé doby, byly zdi města Paříže – zrovna tak jak jiných měst – značně monotónní: spokojili se oznamovatelé s formou a tiskem jednoduchým, bez příkras. Pokud je známo, vedle malíře Chéreta byl jsem já, který si troufal osvěžiti nároží města afiší uměleckou – jediný. Hlavní pohnutkou mi bylo, že jsem chtěl použít publikačních výhod afiší, aby se i do nejširších vrstev obecenstva dostala možnost vidět a zajímat se o dílo umělecké. Byl jsem ovšem velmi bohatě odměněn – neboť vbrzku stala se afiš umělecky provedená nezbytností."

Alfons Mucha tak byl, kromě mnoha svých dalších tváří, i reklamním tvůrcem nového stylu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Luba Bakičová
OBRAZEM: Křehká síla skla jde do aukce. Oslňuje a hraje barvami

Od začátku října návštěvníky pražského Tančícího domu oslňují sklářské poklady vystavované v rámci třetího ročníku Křehké síly skla. Už tento čtvrtek jdou díla...  celý článek

Krištof Kintera, We All Want to Be Cleaned, 2017
OBRAZEM: Rudolfinum slaví stou výstavu. Otevírá ji Krištof Kintera

Krištof Kintera se veřejnosti vepsal do paměti pomníkem věnovaným sebevrahům pod Nuselským mostem. Nyní výrazný český umělec otevírá svým dílem jubilejní stou...  celý článek

Ilustrátor a karikaturista Vladimír Renčín (1941 - 2017) je autorem tisícovek...
OBRAZEM: 50 vtipů Vladimíra Renčína. Zavzpomínejte na karikaturistu

Kreslíř Vladimír Renčín, který ve věku 75 let zemřel, přispíval svými kreslenými vtipy roky také do deníku MF DNES. Přinášíme z archivu padesát jeho oblíbených...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.