Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brněnská Gazdina roba je tragickým dramatem s výbornými herci

  10:34aktualizováno  10:34
Národní divadlo v Brně sází programově na různorodý repertoár, aby přitáhlo nové diváky. Při výběru dramatu Gabriely Preissové Gazdina roba v nastudování Břetislava Rychlíka měli jeho dramaturgové šťastnou ruku.

Z inscenace Gazdina roba | foto: ND Brno

Režisér nespojil účelově inscenaci s horňáckým folklorem, aby přitáhl diváky na lidovou muziku, i když "svůj kraj" důvěrně zná. Natočil o něm několik dokumentárních snímků.
V samotném představení nejsou jednotlivé, velice výrazné obrazy izolované: propojují je zpěvné vstupy, dění na scéně má pak spád a kontinuitu.

V Rychlíkově pojetí Gazdiny roby nejde jen o tragický příběh, jehož smutní hrdinové si chtěli na "tmářské" době vyvzdorovat své štěstí, ale spíše o otázku, smí-li jednotlivec svévolně překročit zákon obce.

Z inscenace Gazdina roba
 
Základ scény tvoří prosvícené pozadí s naznačeným kukuřičným polem. Kroje, včetně oblečení hudců, jsou stylizované do zvláštních, vesměs černobílých kombinací. Někteří muži mají těla "potetovaná" stylizovanými folklorními ornamenty.

Představitelka Evy, subtilní Eva Novotná, propůjčila postavě od počátku zvláštní směs hrdosti a umíněnosti. Vyzařuje z ní nevinnost a čistota ve chvílích štěstí, i když je na scestí. Postavu Samka Jagoše, za něhož se Eva natruc provdala, ztvárnil zlověstně Petr Halberstadt. Z vnitřku jeho domu čiší bezútěšnost už před smrtí jejich dítěte (malá rakev při pohřbu a prázdná postýlka).

Evina osudová láska Mánek Mešjaný, s nímž nakonec uteče do Rakous, je v podání Václava Vašáka, mužem vřelým v slibech a slabým v jejich plnění. Herci ovšem věříme, když nezrale doufá, že přestupem na Evinu luteránskou víru získá právo na rozvod se svou katolickou manželkou Maryšou (Henrieta Hornáčková). Škoda, že polyká věty při vyhroceném sporu s matkou, Mešjanovkou, jíž vtiskla sveřepou podobu Drahomíra Hofmanová.

Z inscenace Gazdina roba

Přímo za herecký koncert lze označit dialog dvou tchyní z úvodní části, kde Drahomíru Hofmanovou doplňuje Marie Durnová – nepřekonatelná v medové jízlivosti a dokonalá v krajové mluvě.

Pomyslný protipól Rychlíkovy brněnské rekonstrukce představuje při své úspornosti starší Gazdina roba z Divadla Na zábradlí (režie Jiří Pokorný). Obě inscenace jsou při nesporných kvalitách navzájem komplementární, nevylučují se. Obě je dobré vidět.

Hodnocení: 90 %

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ze zkoušek ústeckého kusu Život je krásnej
RECENZE: Život je krásnej. I přes ty problémy s početím či odpor k sexu

Krásní lidé žijí krásné životy. Někdy se jim ale stane, že ten pocit nemají. Tak uvádí ústecké Činoherní studio svou nejnovější premiéru, kterou je autorská...  celý článek

Pohled do bytu jednoho z vlastníků, který je před představení dostupný v rámci...
RECENZE: V kasárnách si utahují ze schůzí vlastníků bytových jednotek

Podobně jako byl pro Tolkienovo společenstvo prstenu nadlidský úkol donést prsten do Mordoru, jen pro Společenstvo vlastníků téměř nemožné cokoli vyřešit na...  celý článek

Martin Zounar během zkoušek nového nastudování Krysaře, ještě bez kostýmů
Zounar: Seriál Sousedé dehonestuje hereckou profesi, výsledek je otřesný

Když před několika lety Martin Zounar naskočil do muzikálu Děti ráje, mnohé fanoušky tím překvapil. Populární herec byl spíš než zpěvem známý coby šikovný...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.