Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Britské Odcházení Václava Havla ztrácí závažnost

  3:43aktualizováno  3:43
Havlovo Odcházení konečně začíná žít životem běžné divadelní hry. Tedy kusu, jehož se zmocňují různí režiséři a Havlovy postavy odívají do šatů utkaných z vlastní imaginace.

Z londýnské verze Havlovy hry Odcházení - Režisér Havlova Odcházení v londýnském Orange Tree Theatre Sam Walters pózuje před plakátem. | foto: ČTK

Po květnové světové premiéře v režii Davida Radoka přišla inscenace londýnského divadla Orange Tree, kterou nastudoval Sam Walters, a do konce roku budou ještě čtyři verze Odcházení následovat.

Z londýnské verze Havlovy hry OdcházeníBylo zajímavé pozorovat, jak se Odcházení v britských rukou proměnilo. Inscenace Sama Walterse je civilnější a jaksi "obyčejnější" než Radokova promyšlená vrstevnatá struktura. Také scéna je prostší. Herci hrají obklopeni diváky ze všech stran, k dispozici mají lavičku, soupravu zahradního nábytku a houpačku. Čtyři vchody do této čtvercové arény pak v náznacích "obrostly" větve z višňového sadu nebo zdivo procovské vily. Orange Tree je prostorem komorním, takže herci jsou divákům na dotek.

Walters do hry vrátil leccos, co Radok odstranil nebo potlačil – včetně bulvárního Fuje (v angličtině se jmenuje Keyhole). Britské Odcházení akcentuje spíše rysy groteskní než existenciální a s chutí se chopí každé příležitosti pro gag, již hra nabízí.

Slapsticky jako vystřiženými z němé grotesky jsou zpomalené zpolíčkování Riegra přítelkyní Irenou či úder pánví do hlavy, kterým Rieger počastuje nebohého komorníka Osvalda. Celkově je "dvůr" odcházejícího kancléře "pavlačovitější" a vizuálně pokleslejší než v pražském vydání. Jako bychom se ocitli v době, kdy podnikatelé nosili fialová saka a politici se teprve učili, že k volebnímu úspěchu potřebují i vizážistu.

Z Kaňkových jsou Italové
Herci své postavy vedou také v daleko ostřejších konturách, a prostor pro tajemství či nejednoznačnost zůstal tak jen Irenině družce Monice, ženě s oduševnělou tváří a většinou neproniknutelným výrazem. Není pochyb o tom, že Irena, upravená žena se šperky trochu moc nápadnými a vkusem lehce laciným, je semetrika, která Riegra sekýruje a výčitky na něj chrlí jako spuštěný kulomet. Sám Rieger má daleko do perfektně sladěného Riegra Jana Třísky.

.Odcházení Sklidilo v Londýně potlesk

Z velkých reproduktorů v londýnském divadle Orange Tree Theatre se ozve Havlův hlas čtoucí poznámky ke hře Odcházení v angličtině a v publiku to potěšeně zašumí. I britská kritika označila jeho "silný český přízvuk za rozkošný".

V prvních scénách se zjevuje rozcuchaný, v uváleném světlém obleku, s vlídným roztržitým úsměvem, který pranic nepřipomíná Třískovu samolibou jistotu z prvních scén. Geoffrey Beevers hraje svého kancléře jako mnohem většího idealistu, jehož největší chybou je neschopnost. Tak trochu ňouma, který se však rád poslouchá.

Z londýnské verze Havlovy hry OdcházeníRiegrova proměna a pád, s nímž přijímá ponižující místo, je méně markantní. Skoro jako by se nic nestalo, protože již na začátku hry jde o člověka, jenž je dávno za kariérním i osobním zenitem. Scéna, v níž se Rieger mění na krále Leara, vyznívá spíše parodicky než tragicky.

Další nuance vycházejí z převodu do angličtiny. Překladatel Paul Wilson například přejmenoval rozvětvenou rodinu Kaňkových, jejíž členové během hry prorůstají do všech veřejných funkcí, aby se spolupodíleli na zničení kancléře Riegra, na italsky znějící Gambacci.

Z londýnské verze Havlovy hry Odcházení

Jméno Kaňka, v textu často exponované, je totiž podle překladatele pro angličtinu jazykolam. Z malého českého korupčního systému "já na bráchu, brácha na mě" je tak rázem méně pitvorná, zlověstnější mafie. S tím významově pracuje i Walters. Riegrův nástupce Klein (Robert Austin) je v jeho podání hotovým Kmotrem, bez stopy úlisnosti, zato s demonstrací síly: holá hlava, bílá bradka, nízký vzrůst a zápasnická hruď a chuť na sušenky, které pojídá se stejnou ceremoniální výhrůžností jako jiní naporcují před zraky rodiny domácího mazlíčka.

Repliky jako z Wilda
Dramatik a exprezident Václav Havel s manželkou Dagmar a uměleckým šéfem divadla a režisérem anglické inscenace Odcházení Same Waltersem (vpravo)Značně odlišné je i britské herectví, v němž některé Havlovy věty herci divákům naservírují pohotově jako repliky z wildovské břitké konverzačky. Pro českou mentalitu to někdy možná trochu zaskřípe, jindy spustí dříve netušený fór. Waltersova režie se drží poznámek autora, je pohotová, s minimem hluchých míst.

Problémy nastávají ve druhé polovině, která hraje na stále stejnou zábavnou notu. Problematický je tudíž i závěr inscenace, který ztrácí jakoukoli závažnost. Rieger odchází a se stejnou lehkostí v srdci se lze zvednout, zatleskat a odejít z divadla.

Hodnocení MF DNES: 60 %




Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

ANKETA: Následuje přestávka. Je to pro vás přežitek, nebo nutnost?

Opona jako symbol divadelní přestávky

Jsou ještě kina, kde se diváci dočkají přestávky během projekce? A co koncerty v halách? A jak si s přestávkou v dnešní...

RECENZE: Leoš Noha s Lukášem Langmajerem táhnou klasickou letní frašku

Záběr z inscenace Příště ho zabiju sám!

Komedie Příště ho zabiju sám! s Leošem Nohou v hlavní roli nabízí všechny plusy i minusy odpočinkového letního hraní.

Nachlass. Festival pozve do pokojů, kde se lidé chystali na smrt

Prohlídka skoro dokončeného Nového divadla v Plzni.

Připravovali se na vlastní smrt, diváci nyní mohou nahlédnout do jejich pokojů. Výjimečné divadelní zážitky v podání...

Najdete na iDNES.cz