Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Britové předvedli, jak vypadá výborně inscenovaná komedie. Od Shakespeara

  9:08aktualizováno  9:08
Takhle má vypadat Shakespeare! To, co v sobotu v Nejvyšším purkrabství pražského hradu v představení Sen noci svatojánské předvedl soubor British Shakespeare Company, bylo něco diametrálně odlišného, než na co jsme v Česku zvyklí. Ve srovnání se Snem Ľubo Pauloviče v češtině a slovenštině byl anglický Sen Roberta Williamsona minimálně o dvě třídy výš.

Z inscenace Sen noci svatojánské uváděné britským souborem British Shakespeare Company | foto: René VolfíkČTK

Z inscenace Sen noci svatojánské - Steven Blakeley v roli Puka a vílyJistěže se našly slabé chvíle (bohužel asi nejméně výrazu měla Daniela Lavenderová v dvojroli Hyppolity a Titanie a obzvlášť v místech bez komických výstupů či milostného laškování jaksi nebylo co hrát, herci nevěděli, co s rukama, a jen toporně stáli), ale když přišla akce, byla výborná.

A diváci, ač jistě ne všichni byli stoprocentně jazykově vybaveni, řičeli smíchy. Sen noci svatojánské je totiž opravdu (pohádková) komedie, ač se to z některých českých uvedení nezdá.

Bravo! volal Ben Kingsley

Když se Ben Kingsley na svoje místo v hledišti vracel po přestávce, do poloviny řady se mu tenkou uličkou mezi sedadly a cizími koleny prodíralo těžko a vtipkoval: "Naštěstí jsem malý a hubený," smál se.

Tři linie příběhu jsou známé – v jedné jde Theseovi o Hyppolitu, Lysanderovi o Hermii a Demetriovi o Helenu (jen jim, opojeným nápojem lásky, chvíli trvá, než si vyberou, kdo chce koho), ve druhé o hádku krále elfů Oberona a královny víl Titanie a ve třetí, nejvíce fraškovité, o výstupy ochotníků, kteří nacvičují představení, jež má být uvedeno na slavnosti.

Zatímco v české inscenaci připomínají herci nevydařenou zkoušku dramatického kroužku, Williamsonova adaptace z nich udělala zapálené akční nadšence, jejichž výstup má spád – a na chvíli to vypadá (nejenom díky zlatovlasé ženské paruce, kterou má na hlavě muž), že se do Snu noci svatojánské vloupali Cimrmani.

Z inscenace Sen noci svatojánské uváděné britským souborem British Shakespeare Company

Závěrečné uvedení ochotnické hry na slavnosti u Thesea, tedy představení v představení, vzbuzovalo u diváků na Hradě neustávající výbuchy smíchu.

V sobotu vystoupil ve Snu noci svatojánské i někdo, kdo se snad musel narodil už za Shakespeara, nebo možná i dřív, v době skutečných elfů a víl. Totiž Puk. Steven Blakeley byl přesně takový, jaký má Puk být – dětinský a hravý naschválníček poskakoval po jevišti jak na pérkách, ruce a nohy měl všude, jeho grimasy byly k popukání, jednoduše kouzelný diblík. A ještě něco stojí za velkou pochvalu – kostýmy Elizabeth Evansové, ať už ty tradiční alžbětinské či moderní elfí.

Více herců, méně muziky

Ne všechno ve Snu noci svatojánské bylo na jedničku. Mnohem lepší byly scény, v nichž se do akce dostávali dva či tři herci, jakmile se jich ve výstupu sešlo víc, ti v pozadí trochu zapomínali na to, že jsou stále na jevišti. Daniela Lavenderová a ostatně i Jacqueline Wilderová v roli Hermie někdy jen ladně mávaly ručkama tam, kde nevěděly, co si herecky počít.

Z inscenace Sen noci svatojánské - Steven Blakeley v roli Puka (vpravo) a David Davies coby OberonZ inscenace Sen noci svatojánské - Daniela Lavenderová v roli Titanie

Nebyl to Shakespeare, na kterého jsou Češi zvyklí – žádné snové obrazy čarovného lesa, žádné srdceryvné výlevy. Dokonce i uťápnutá krásná Helena zamilovaná do Demetria získala v tomhle Snu nádech až skoro Kateřiny ze Zkrocení zlé ženy. Celé představení však bylo energické a hlavně zábavné.

Hodnocení MF DNES: 70 %





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lucie Bílá během zkoušek muzikálu Sestra v akci
Už nechci na jevišti umírat, říká Lucie Bílá. Vybrala si Sestru v akci

Je to napsané přesně pro mne, říká Lucie Bílá o muzikálové Sestře v akci. V nové roli se poprvé předvede ve čtvrtek večer.  celý článek

Vilma Cibulková ve hře Kalifornská mlha
Střet matky s učitelkou. Vilma Cibulková rozplétá gordický uzel

Škola na předměstí Chicaga. Dvě ženy, učitelka a matka školáka, řeší zásadní problém. První nechala vyloučit syna té druhé na pět dní ze školy.  celý článek

Jan Vlasák ve hře Otec
Divadlo pohledem Alzheimera. Vlasák zkouší zachránit sebe i své vzpomínky

Pletou se mu lidé i místa, žije v jakémsi bezčasí. Jan Vlasák se v blížící se premiéře Městských divadel pražských představí jako Otec.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.