Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Když na jevišti hrají i střešní tašky. Zeffirelli prostě uměl

  17:55aktualizováno  17:55
Před pár dny se dožil 95 let a osud mu tedy dopřává dlouho sledovat životaschopnost svých děl. Nejen filmových. Operní inscenace Franka Zeffirelliho také pokořily čas. Jako třeba Pucciniho Bohéma, kterou v sobotu odvysílala do kin Metropolitní opera.

Sonja Jončeva jako Mimi a Michael Fabiano jako Rudolf v inscenaci Pucciniho Bohémy v Metropolitní opeře | foto: Ken Howard

Mezi projekce ji nasadila dokonce už potřetí. Poprvé ji představila roku 2008 s Angelou Gheorghiu a Ramónem Vargasem v hlavních rolích, podruhé roku 2014 s Kristine Opolaisovou a Vittoriem Grigolem.

A i když člověk už ví, co přijde, musí stále obdivovat scénické detaily, jež jsou přesně vsazeny do sebe jako kolečka do velkého stroje a tvoří sugestivní plátno. Ať už to je průhled do střešní mansardy, obklopené dalšími střechami a komíny, zaplněný pařížský bulvár s obchody a kavárnami, nebo „sněhem“ pokrytá ulice.

Giacomo Puccini: Bohéma

Dirigent: Marco Armiliato

Režie a scéna: Franco Zeffirelli

Přímý přenos z Metropolitní opery, Cinestar Anděl, Praha, 24. února 2018

Hodnocení­: 75 %

Zeffirelliho dramatický realismus je prostě svět sám pro sebe, povýšený nad realismus kýčovitý či naivistický, jenž postrádá opravdovost a rychle se pokryje prachem. Samozřejmě, nebylo by správné dožadovat se, aby všechny Bohémy vypadaly nějak takto, ale kdo chce režírovat realisticky, musí to umět stejně jako ten, kdo chce tvořit v jiném, třeba abstraktnějším duchu. A přirozeně na to mít i patřičné finanční prostředky, o tom není sporu.

Zeffirelliho vypiplané jevištní obrazy z osmdesátých let minulého století navíc vstřebají i všelijak se střídající interprety, kteří se – jak se jeden z „bohémů“ prořekl v přestávkovém rozhovoru – musejí spolehnout jen na svou zkušenost, protože na nějaké dlouhé zkoušení před reprízami není čas. Trochu to znát bylo, ale asi spíš před kamerou, ze vztahů a vzájemných reakcí by jistě šlo vytěžit ještě víc. Pěvecky tentokrát pod taktovkou Marka Armiliata vedla bulharská sopranistka Sonja Jončeva jako Mimi. Role nešťastné nemocné švadlenky jí dokonce v této chvíli sedí líp než Tosca, kterou nedávno zpívala v jiném kinopřenosu. Její hlas zní bohatě, sytě a krásně zaobleně, navíc ho dokázala zjemnit a najít v něm i křehké, líbezné tóny, jak se sluší na subtilní dívku.

Její lásku, básníka Rudolfa, vytvořil americký tenorista Michael Fabiano, který je pro roli bezmocného mladíka, schopného se ve vteřině vášnivě zamilovat a stejně rychle začít k smrti žárlit, typově ideální. Takhle už loni zaujal i v přenosu Verdiho La traviaty. I jeho hlas tehdy působil atraktivně a je takový stále, ovšem přes všechnu intenzitu, kterou do něj pěvec vkládá, se naděje na nový tenorový zázrak mísí s pochybnostmi. Fabiano totiž spíš než úroky využívá hlasový kapitál, který by mu ale při jeho mládí (33 let) měl vydržet ještě dlouhá léta. Prostě zpívá naplno bez technických nuancí, fungujících jako „pojistka“ pro pěveckou dlouhověkost.

Fotogalerie

Další role byly také trefně obsazeny, ať už to byla Susanna Philips v roli Musetty nebo Lucas Meachem jako malíř Marcello. V dvojroli domácího a bohatého ctitele Musetty vystoupil 76 letý veterán Metropolitní opery Paul Plishka, který v tomto divadle zpívá už půlstoletí a má za sebou na 1600 představení, což jej řadí k nejzaměstnávanějším pěvcům.

O přestávce byli diváci pozváni i na krátkou návštěvu na zkoušku nové inscenace Mozartovy opery Cosi fan tutte, v níž účinkuje i Adam Plachetka a která se bude vysílat 31. března. Ještě předtím, 10. března, ale přijde na řadu u nás v podstatě neznámá opera Semiramide od Gioacchina Rossiniho.




Nejčtenější

Mladý, hvězdný, zamilovaný. To je Jan Žižka, film za půl miliardy korun

Představitel Jana Žižky Ben Foster s režisérem Petrem Jáklem

Velkou bitvou v lomu nedaleko Prahy začne v pondělí natáčení historického velkofilmu Jan Žižka. Zahraniční hvězdy už se...

PRVNÍ DOJMY: Česká zábava? Otázku Kde domov můj? klade firma Endemol

Z pořadu Kde domov můj? - speciál

Pro tři zářijové soboty vytáhla ČT vědomostní soutěž všedních podvečerů do hlavního času ve velkém studiu s diváky a za...



Diváci nás poučili. Třetí Labyrint je přehlednější, řekl Strach Za scénou

Režisér Jiří Strach v kulturním magazínu Za scénou

„Český divák je hloubavý a pátravý. Co je schopen vymyslet za spekulace, je neuvěřitelné,” řekl Jiří Strach v pořadu Za...

Ceny Emmy po pauze vyhrála Hra o trůny, bodoval i příběh komičky

Peter Dinklage s cenou za vedlejší roli v seriálu Hra o trůny

Sedmdesátý ročník cen Emmy, televizních obdob Oscarů, vyhrály kultovní fantasy Hra o trůny a příběh sólové komičky The...

KOMENTÁŘ: Navoněná cenzura. Už i na videotéky uhodí evropské kvóty

Ze seriálu Kriminálka Staré město II.

Evropská komise je starostlivá maminka, která své děti chrání před cizáckou nákazou. Před časem nařídila, že alespoň...

Další z rubriky

The Chancers zahrají naposledy. Festival láká i na černého skinheada

Roy Ellis a kapela The Chancers

Kapela The Chancers po dvaceti letech končí. S fanoušky se rozloučí v sobotu vlastním festivalem Rude Boy Paradise na...

Berlínu dominoval strach, teď tu vládne svoboda, těší Alice Mertonovou

Zpěvačka Alice Mertonová

Někdo jí předvídá status bohyně popové budoucnosti, jiní ji vidí jako pomíjivý zázrak současnosti. Čtyřiadvacetiletá...

Nedožité narozeniny Pavla Bobka si připomenou Rottrová i Nárožný

Pavel Bobek s Marií Rottrovou

Večerní představení Pocta Pavlu Bobkovi bylo vyprodané už v červenci. Na nedělní odpoledne v pražském Divadle Bez...

Najdete na iDNES.cz