Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bob Brozman hraje Doors jako v kuchyni

  15:30aktualizováno  15:30
Už s druhým letošním albem se hlásí fenomenální americký "hráč na všechno, co má struny" Bob Brozman. Horká novinka nese název Post-Industrial Blues.

Bob Brozman | foto: archiv


BOB BROZMAN: Post-Industrial Blues
Ruf/Classic
bobbrozman.com

Letos v létě přišel Brozman s albem Lumiére, kde si pod hlavičkou Bob Brozman Orchestra nahrál sám všechny instrumentální party a pomyslně projel se svými nástroji celý svět. To ostatně k povaze tohoto věčného hudebního cestovatele platí i v reálu.

Nové album opět po nějaké době představuje Brozmana v jeho nejvlastnější poloze, totiž jako víceméně bluesového písničkáře. I tentokrát si sám nahrál většinu nástrojů, mezi nimiž ovšem dominuje celokovová resofonická kytara, některé songy ale podpořila i dvojčlenná rytmika.

I mezi poměrně velmi schopnými muzikanty existuje předsudek, že resofonická kytara je sice zajímavý nástroj (zejména zvukově), má však poměrně úzké možnosti využití. Hrává se na něj obvykle dvěma způsoby: klasickým bluesovým ve stylu meziválečného Delta blues, nebo bývá kytara využívána pro dobarvení celkového soundu a jakýsi zvukomalebný "popis" tajemnosti, dálky, romantiky (tak ji používal třeba Mark Knopfler nebo Ry Cooder).

Poslech Boba Brozmana - prakticky kteréhokoli jeho alba, případně návštěva koncertu (na rozdíl od našich východních sousedů jsme v Čechách zatím neměli tu čest) - ovšem vyvede každého z tohoto omylu během pěti minut.

Invence, s jakou Brozman resofonickou kytaru (ale i další nástroje jako třeba banjo, havajskou kytaru nebo ukulele) používá, je obrovská a je násobena jeho úchvatnou hráčskou technikou, která ovšem na nahrávkách ani na vteřinu neupadá do samoúčelné exhibice (jak se, pravda, při koncertech i mistrovi Brozmanova formátu občas přiházívá).

Brozman se tentokrát představuje nejen jako výtečný hráč, ale i jako solidní autor, v pravém slova smyslu písničkář, což nebývalo u tohoto umělce, často hrajícího převzaté písně nebo instrumentálky, vždy zvykem. Pozitivní je žánrový přesah od všudypřítomného blues - třeba k jakémusi "paraspirituálu" Lonely Children.

Skutečnou perličkou skoro na závěr je pak - skutečně "post-industriální", jak název alba napovídá - pouličně, či spíš "kuchyňsky" rozbřinkaná coververze People Are Strange od The Doors, v níž se Brozman jako aranžér doslova vyřádil.

Album Post-Industrial Blues je vynikající ukázkou balancování mezi žánry - dokonale instrumentálně "vyfutrovaného", zvukově maximálně bohatého a pro naše středoevropské ucho zase ne úplně obvyklého. Proto stojí za zvýšenou pozornost.

Bob Brozman: Post-Industrial Blues
Ruf/Classic, 57:11
Hodnocení iDNES.cz: 90 %

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kapela Ritchie Blackmore’s Rainbow
Do Prahy míří Ritchie Blackmore’s Rainbow, v O2 areně zahrají v dubnu

Kapela, v níž legendární kytarista Ritchie Blackmore kombinuje hard rock s klasickou hudbou, je zpět. Po několika koncertech z roku 2016 nyní Ritchie...  celý článek

Kapela Mirai
Na debutovou desku Mirai se vešla láska, bezstarostnost i pomíjivost

Kapela Mirai vydává v pátek svou debutovou desku Konnichiwa, která se o měsíc zpozdila kvůli tragické události, nečekanému úmrtí manželky bubeníka Šimona...  celý článek

Jiří Macháček, Mig 21 (Hrady CZ, Bouzov 2015)
VIDEO: Málo jsme se houpali na oslíku, vzkazují Mig 21 v povolebním klipu

Kapela Mig 21 vydává singl Svoboda není levná věc. „Jsme nespokojeni s výsledkem voleb? Nedivme se, málo jsme se angažovali. A to především v oblasti té...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.