Výkon sopranistky Maidy Hundeling, která při premiéře 29. května zpívala Sentu, snese vysoká mezinárodní měřítka. Jasný a pevný hlas, bez technických potíží, zněl nádherně barevně a vášnivě.
Další sólisté z premiérového obsazení této úrovně nedosáhli, nicméně někteří z nich pořád ještě představovali aspoň slušný standard, který neurážel. V úloze prokletého kapitána, bloudícího po mořích se strašidelnou lodí, se představil barytonista tmavého hlasu Michele Kalmandi.
Ne všem nárokům této dramatické role dostál, ale svým zpěvem přinejmenším nerušil, stejně tak i Martin Snell v roli Dalanda. O poznání více se trápil Christian Voigt, jehož úzký tenor se na Erikovi doslova rozbíjel.
Také režie bloudila
Kdo ovšem rušil, či spíše bloudil ze všech nejvíc, byl orchestr. Už předehra se rozpadala, chyby se množily, jako by hudebníci viděli party poprvé.
Dirigent Guillaume Tourniaire nedokázal docílit jednolitého zvuku (jakého si v posledních dnech užíváme na Pražském jaru v podání špičkových zahraničních orchestrů), a pokud vůbec měl nějakou koncepci, ztrácela se mu ve zvuku, který připomínal nepřehledný kravál.
Režie svým způsobem nerušila vůbec, ale jen proto, že vlastně žádná nebyla. Její náznaky ovšem působily groteskně, včetně Holanďana, který ve svém černém obleku připomínal něco mezi funebrákem a pojišťovacím agentem, ale rozhodně ne prokletého zoufalce, hledajícího spásu v lásce.
Režisér Stephen Taylor hovořil před premiérou o konfliktu malé komunity s cizím příchozím, ale jiná věc je uvést ideu na jeviště a zaplnit jí strohou scénu Laurenta Peduzziho. A také hrát bez přestávky, což by samo o sobě mělo opodstatnění, ale pouze pokud by představení mělo skutečné napětí.
Proč při Holanďanově vstupním monologu postává na jevišti skupinka popíjejících občanů, proč dívky místo kolovrátků dostaly do rukou bedny, které třídily v jakémsi skladišti, proč je kormidelník předmětem kolektivní šikany (?) a proč se Senta nakonec místo sebevraždy zhroutí (v záchvatu?) na lodním můstku, zůstalo větší záhadou než samotné tajemství Bludného Holanďana.
Richard Wagner: Bludný Holanďan
Státní opera Praha, dirigent Guillaume Tourniaire, režie Stephen Taylor.
hodnocení MF DNES: 30 %