František Kupka: Élévation IV

František Kupka: Élévation IV | foto: 1. Art Consulting

Blíží se další rekordní aukce. Opět Kupka

  • 1
Rekordních 12 milionů korun bude vyvolávací cena obrazu Františka Kupky Élévation IV na nedělní aukci výtvarného umění na pražském Žofíně.

František Kupka - Abstraktní kompozice (1925–1930)Společnost, která aktuálně drží rekord tuzemského aukčního trhu, počítá, že by její letošní obrat mohl dosáhnout i více než 100 milionů korun. Na jaře totiž prodala obraz Františka Kupky za 13,4 milionu korun a v neděli nabídne další dílo tohoto ceněného autora.

Průměrný obrat pěti nejvýznamnějších domácích aukčních síní za loňský rok přitom činil 60 milionů korun.

"Sto milionů je ale obrat mimořádný, který nebude znamenat zvyšující se trend, a pravděpodobně se výše obratu vrátí do původní polohy," řekl Jiří Rybář, majitel aukční síně 1. Art Consulting Brno, která v květnu vydražila Kupkovu Abstraktní kompozici.

František Kupka: Élévation IVV neděli bude v aukci na pražském Žofíně nabízet také Kupku - obraz Élévation (Výšky) IV se bude vyvolávat za 12 milionů korun, což je rekordní suma, za níž kdy bylo umělecké dílo na aukci v ČR nabízeno. Dražba může znovu zatřást tuzemským trhem s uměním.

Kopírujeme zahraničí
S rekordními prodeji souvisejí i celkové obraty jednotlivých dražeb i roční obraty aukčních síní. Ty se výrazně zvedly v uplynulých dvou letech.

"Je to právě díky několika extrémně drahým položkám, které se objevily a prodaly, ale také díky většímu zájmu o nákup uměleckých předmětů a starožitností mezi širšími vrstvami obyvatel - díky dobré ekonomické situaci," řekla ředitelka pražské pobočky aukční síně Dorotheum Mária Gálová.

Trend posledních let v českých zemích kopíruje vývoj na mezinárodním trhu. Rybář podotýká, že s finančním obratem je to různé. "V běžných letech se naše společnost pohybuje s ročním obratem mezi 50 a 70 miliony korun," uvedl.

Předpokládá, že by se mohl prodat i druhý jím nabízený Kupka, a potom by letošní obrat přesáhl zmíněnou hranici 100 milionů korun.

Obraty jednotlivých aukcí jsou různé - ale i ty se vyvíjejí víceméně směrem nahoru.

"Dříve jsme měli málokdy přes deset milionů korun, teď se pohybujeme mezi deseti a třiceti miliony korun. V roce 2006 jsme drželi v tomto smyslu rekord, kdy jsme na jedné aukci měli tržbu přes 30 milionů, tam se objevila a prodala výjimečná díla," řekl majitel Galerie Kodl Martin Kodl.

Pomalý rozjezd
Emil Filla: Zlaté rybičky u okna (1916)Český aukční trh se od počátku 90. let vyvíjel jen pomalu, rekordy se dlouho držely mezi třemi a čtyřmi miliony korun. V roce 2000 však nový rekord "poskočil" o několik milionů výše - Fillovy Zlaté rybičky prodala Galerie Kodl za 7,3 milionu korun.

Josef Čapek: Koupel nohou (1921)Rekord se držel šest let, až loni nastala smršť nových rekordů a rok 2006 skončil s nejdráže prodaným dílem za 9,3 milionu korun (Josef Čapek - Koupel nohou).
Suma, za níž se kdysi prodaly Zlaté rybičky, byla loni překonána dokonce osmkrát. Hranici deseti milionů za prodané dílo letos překonala Kupkova Abstraktní kompozice.

Výsledky některého aukčního domu sice občas "vystřelí" do extrémní cenové hladiny prodej zvlášť zajímavého díla, ale podle odborníků je nyní situace na českém i světovém trhu natolik dobrá, že zvýšená poptávka způsobuje i kvalitní nabídku. "Ten, kdo léta čekal na správný moment prodeje, nyní prodává," míní Gálová.

Kubisté a surrealisté čekají na zhodnocení
Podle zkušeností Martina Kodla rostou v poslední době ceny kvalitních děl, a to stále především české moderny. Děl z tohoto období ale nebude donekonečna přibývat, naopak. Obrazy se podle Kodla totiž málo "točí".

"Kupují je velmi bohatí lidé, a aby je zase prodávali, museli by se dostat do velmi tíživé situace. Tito sběratelé nepotřebují svá získaná díla znovu prodávat, protože předmětem jejich výdělku je jiná oblast. To je rozdíl oproti sběratelům minulých dob, kteří, aby mohli koupit nová díla, museli něco prodat - tak to dělal můj otec," říká galerista s dlouholetou rodinnou tradicí v oboru.

Protože česká moderna není co do množství nabízených děl nevyčerpatelná, mají sběratelé zájem i o žijící umělce. "Ti jdou cenově hodně nahoru," říká Kodl.

Nabýt na ceně by podle něj ještě výrazně mohl český kubismus a surrealismus. "To je umění na světové úrovni, na rozdíl od českého impresionismu, který v českém provedení přišel až dvacet třicet let poté, co existoval ve světě. Díla českých kubistů a surrealistů dnes na domácím trhu dosahují nesrovnatelně nižších cen, než by mohly mít v zahraničí," míní.

,