Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Björk proměnlivá skoro na všechny způsoby

aktualizováno 
Málokterá zpěvačka má tak vyrovnanou, a přitom proměnlivou tvorbu jako Islanďanka Björk (1965). Vládne „chemické“ laboratoři na výrobu hudby stejně přesvědčivě jako emocím. „Emoce jsou jádrem každé písně, vše další stavím na nich nebo kolem nich,“ říká Björk, která k nám před lety zavítala ještě jako členka islandské rockové kapely Sugarcubes. Nové album Greatest Hits vychází z její desetileté sólové kariéry.
Björk - foto 6

Björk - foto 6 - Björk oděná do šatů s labutí. | foto: Bjork.com

Patří sem jeden z prvních singlů Human Behaviour, jehož melodii Björk napsala v dětství, i technoárie Hidden Place, natočená pro poslední řadový titul Vespertine. Ten je v kompilaci zastoupen dvěma písněmi; prostřední alba Post a Homogenic zde mají po čtyřech ukázkách, z první desky Debut pocházejí tři skladby.

Taková hitová kompilace může posloužit jako vstupenka do světa Björk, bohatého na křehké vnitřní pocity stejně jako na symfonické obrazy Islandu, plné ledových ker, vybuchujících sopek i přetechnizovaných měst. A právě album typu Greatest Hits dovolilo zachytit Björk v tolika jejích proměnách. I když rané skladby (včetně Big Time Sensuality) jsou podle zpěvačky trochu zakřiknuté, poznamenané obavami z přijetí její sólové hudby. Byl to zbytečný strach. Posluchač je i po letech uhranut pohyblivými mozaikami rytmů, které Björk, Tricky či další spolupracovníci vytěžili z africké, jamajské nebo indické hudby zabydlené v londýnských tanečních klubech.

Písně All Is Full Of Love či Bachelorette z alba Homogenic pak naznačují směr k moderním skladbám na hranici klasiky a elektronické hudby. Ukázky z posledního titulu Vespertine tento vývoj završují. Jsou to jakési krystaly, do kterých Björk zatavila své poslední nadžánrové koláže pro nové století. Vše do sebe úžasně zapadá. Možná proto, že hlas Björk se stopami přírodních výkřiků a kultivovaných melodií bývá stejně proměnlivý jako její muzika.

Z tvorby mimo hlavní alba byla vybrána písňová novinka It´s In Our Hands, podle které je Björk schopna návratu k písničkářské jednoduchosti, zatímco Play Dead napsala pro film Young Americans. Pro dokreslení portrétu Björk však měla kompilace obsahovat skladbu I´ts Oh So Quiet; ta dokazuje, že zpěvačka si dokáže přizpůsobit i swingový evergreen.

Výběrů s písněmi Björk by se dalo sestavit několik, aniž utrpí jejich úroveň. Vždyť tohle album pomáhali sestavovat na základě ankety posluchači.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boris Carloff
VIDEO: Boris Carloff obaluje melancholii vokály a syntezátory

Hudebník a producent Boris Carloff vydává album The Solipsist, o němž tvrdí, že je jeho nejelektroničtější a zároveň nejpísničkovější. Zároveň vypouští klip ke...  celý článek

Zpěvačka Eva Matějovská
VIDEO: Zpěvačka se ocitla V pohádkách, singl produkoval basák z Chinaski

Zpěvačka Eva Matějovská přichází se singlem V pohádkách, jehož produkce se ujal Ondřej Škoch z kapely Chinaski a platforma Music Cluster pomáhající mladým...  celý článek

Kapela Tichá dohoda
RECENZE: Hlasitá revoluce je prostě Tichá dohoda ze starých dob

Tichá dohoda po letech vydává desku s novou zpěvačkou a starým zvukem. Album nazvané Hlasitá revoluce je svěží závan doby, kdy světu vládly kytary.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.