Iva Bittová - Iva Bittová - Divadlo Archa, Praha (12. září 2005)

Iva Bittová - Iva Bittová - Divadlo Archa, Praha (12. září 2005) | foto: Petr Topič, MF DNES

Bittová chce s novinkou prorazit ve světě

  • 2
Houslistka a zpěvačka Iva Bittová, která exceluje na rockových pódiích, v americké Carnegie Hall i v opeře, vydává nové album Mater. Deska se liší od všeho, co zpěvačka nahrála.

Bittová totiž nazpívala sedm skladeb slovenského skladatele Vladimíra Godára, které vznikly přímo pro ni. "Vladimír Godár je napsal pro můj hlas, barokní orchestr a smíšený sbor," vysvětluje Bittová. Sugestivní, duchovní a zároveň křehké album Mater chce letos v září vydat také renomované nakladatelství ECM, které titul zařadí do světové distribuce.

Na albu Mater se potkaly dvě výrazné osobnosti. Bittová, která začínala v brněnském Divadle na provázku a jež vystupovala také v duu s bubeníkem Pavlem Fajtem, je známá ve světě. Například vedení newyorské síně Carnegie Hall si u ní objednalo samostatný hudební projekt, který vyšel loni na albu Elida a jejž Bittová nahrála s tamější skupinou Bang On A Can.

To už se dávno znala se slovenským skladatelem Godárem, který jí pomáhal vstoupit do světa klasické hudby. Avšak stejně jako Bittová není typická interpretka klasiky, ani Godár se nedrží usazených hudebních modelů. Píše také pro film, naposledy si odnesl Českého lva za hudbu ke snímku Sluneční stát.

"Jeho muzika si na nic nehraje, v žádném případě nejde po povrchu, ale zasahuje hodně hluboko – a to mě vždy zajímalo. Moji hudební dráhu Godár sledoval už léta. Po prvním setkání jsem zjistila, že zná všechna moje cédéčka. Jemu vyhovuje, že nezpívám čistě operně a jsem schopna zvládnout různou škálu not.

Začal pro mě psát. Myslí si, že moje podání bude lidem na bližší než obvyklé pojetí klasické hudby. Jsme velcí přátelé, Godár je moje pravá ruka, když potřebuju poradit při skládání," říká Bittová a dodává, že hudbu pro desku Mater jí Godár napsal opravdu na tělo. Její hlas nezní jako strnule kamenný, ale je velmi otevřený i ve spojení s hudbou, která má kořeny hluboko v minulosti.

Nejprve vznikla dvacetiminutová skladba Stálá Matka neboli Mater, pak Godár složil Uspávanky nebo židovskou kompozici Maykomashmalon. Skladby na albu jsou seřazeny tak, že tvoří jakýsi příběhový oblouk včetně zrození a ukřižování.

A živé provedení desky? "Chtěl by to zkusit americký režisér David Chambers, se kterým připravujeme současnou adaptaci Mozartovy opery Don Giovanni. Pokud vše vyjde, Mater by odezněla jako živý koncert i s obrazovými projekcemi nebo tancem," vysvětluje Bittová, jež ve zmíněné úpravě Mozartovy opery zpívá roli Dony Elvíry.

Takhle se představí v Praze 22. října na festivalu Struny podzimu. I když si zpěvačka naplánovala roční přestávku, méně cestuje a koncertuje, práce má stále dost. Přijala také pozvání od režisérky Alice Nellis a má si zahrát v jejím chystaném filmu, pro který budou patrně skládat s Godárem hudbu.

Žánry by podle Bittové neměly být striktně dané. Podle otřepaného, ale platného úsloví je hudba jenom jedna. "Vždycky mě pobaví, když mě lidé přehazují jako brambor z rocku a popu do lidové hudby nebo do klasiky. Ale takhle to se mnou vždy bylo," dodává Iva Bittová.