Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Představuje se Rostislav Vaněk, autor cedulí z metra a letiště

  15:33aktualizováno  15:33
Retrospektivní výstava designéra Rostislava Vaňka je stěžejním tématem letošního brněnského bienále zaměřeného na grafický design.

Z výstavy Rostislava Vaňka na bienále grafického designu v Brně | foto: Bienále Brno

Přes půl století se snaží brněnské Mezinárodní bienále grafického designu reflektovat dění a proměny tohoto oboru. Jedna z nejstarších přehlídek svého druhu se letos zaměřuje na vzdělávání v oblasti designu a vizuální komunikace. Zlatým hřebem programu tak bude i profilová výstava Rostislava Vaňka. Hostí ji Moravská galerie v brněnském Pražákově paláci až do 26. října.

Fotogalerie

Volba na Vaňka nepadla náhodou. Zaprvé: organizační výbor brněnského bienále mu už před čtyřmi lety udělil ocenění za celoživotní přínos grafickému designu. A zadruhé: přesně pasuje do vzdělávacího pojetí letošního šestadvacátého ročníku. Vždyť v posledních letech vede ateliér Grafický design a vizuální komunikace na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. A za padesát let tvorby je toho hodně k ukazování.

Retrospektiva začíná prvním Vaňkovým realizovaným obalem pro gramodesku, což bylo album Československý Jazz '64. Z konce šesté dekády jsou i autorovy školní práce, sám studoval na VŠUP.

Potom je z jeho rozsáhlé tvorby vybrána vždy jen jedna stěžejní práce z každého desetiletí. Sedmdesátá léta zastupují obálky, které navrhoval pro časopis Umění a řemesla, o deset let později se zúčastnil soutěže na informační a orientační systém pražského metra. Po revoluci je to zase práce na vizuálním stylu Českých aerolinií.

Od roku 2001 působí Rostislav Vaněk na pražské VŠUP a věnuje se kromě knižní typografie také tvorbě nových písem. Ta jsou na brněnské retrospektivní výstavě představená vůbec poprvé.

Vaňkova tvorba je úzce spjata i se samotným grafickým bienále, neboť jeho plakáty v letech 1978, 1980 a 1982 zvítězily v místní soutěži. Jeho studenti zase měli samostatnou expozici na dvaadvacátém ročníku Bienále Brno v roce 2006.

Se zaměřením na vzdělávání počítá letos tradiční součást bienále - mezinárodní soutěžní přehlídka. Tvorbu profesionálů ponechává stranou a soustředí se výhradně na studentské práce.

O víkendu se uskuteční cyklus přednášek a prezentací světově významných tvůrců a teoretiků designu. Kromě Vaňka vystoupí třeba Vladimír Kokolia nebo autorka písma Comenia Script Radana Lencová. Dále bienále nabídne výstavu Od A do B do C, na které se stěny atria promění v imaginární učebnu. A projekt Off-White Paper pojatý jako vizuální čítanka se zaměří na aspekt vzdělávání autorů prací na posledních pěti ročnících Bienále Brno.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Karbon, Zdeněk Burian
Dorotheum otevírá podzimní aukční sezonu. Láká na Buriana i Muziku

Astronomický podzim je tu a s ním přichází i začátek sezony v pražském Dorotheu. Aukční dům tentokrát zahajuje dražbou, které kraluje olej Hlava s kloboukem z...  celý článek

Umělec Patrik Proško
Stále se honíme za tím, abychom zanechali trvalou stopu. To je egoismus

Kdo je člověk, který zcela vědomě tvoří tak, aby jeho dílo co nejdříve zmizelo? Co ho k tomu vede a jak přemýšlí? Vyjádření vizuálního umělce Patrika Proška...  celý článek

Óda, Adam Štech pro Letní výtvarný salon
Mladí umělci táhnou. Galerie Kodl prodlužuje Letní výtvarný salon

Pražská Galerie Kodl zasvětila prázdninové měsíce Letnímu výtvarnému salonu, který představuje mladou generaci českých výtvarníků. Kvůli rostoucímu zájmu ze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.