Dobře napsaná hra židovského autora George Taboriho, který je jedním z mála současných světových autorů vážných témat, se stala námětem pro ročníkovou práci studentky režie DAMU Evy Leinweberové. "Biblické téma je samozřejmě samo o sobě vážné, ale Tabori ho napsal tak, že si s ním herci na divadle mohli pohrát a byl prostor k tomu udělat představení humorně," říká režisérka hry Eva Leinweberová.
Děj se odehrává v Jeruzalémě během zkoušek na představení, jehož základním tématem a textem je Bible. Energický režisér Jay se pokouší spolu se svým asistentem Goldbergem zinscenovat stěžejní momenty obsažené ve Starém a Novém zákoně. Neobvyklý vztah těchto dvou mužů, kteří oba zasvětili život divadlu, i když každý po svém, je další dějovou linií.
Goldbergovské variace k divákovi na jednu stranu promlouvají prostřednictvím moudrostí vyňatých z židovských a křesťanských dějin a na druhou stranu ukazují paradoxy, jež se sebou tyto moudrosti nesou. Jelikož v představení herci ztvárňují dva naprosto odlišné světy - jeden, který začíná stvořením světa a končí ukřižováním Ježíše a druhý, současný svět plný pokušení - mají herci možnost hrát vlastně dvě role najednou. A tak herci vystupující v tomto představení zároveň prahnou po pochopení významu desatera přikázání a na druhou stranu podléhají třeba chvíli radostnému opojení z drog.
Přestože výkony některých herců, a to hlavně ženské části, nejsou příliš vyvážené, hra je velmi dynamická a Jiří Zeman v roli Goldberga se na jevišti pohybuje velice suverénně. Stejně tak je dobrý výkon Eduarda Jenického představujícího režiséra Jaye, jehož postavě je však dán na jevišti největší prostor k tomu, aby své herecké umění předvedl.
Goldbergovské variace v podání divadelní skupiny čtvrtého ročníku DAMU, která od začátku roku vystupuje jako Divadlo Na blízko, můžete vidět každý měsíc v experimentálním prostoru klubu Roxy.
Ukázka z představení Goldbergovské variace |
Během přípravy scény v ráji |
Jedna z ženských rolí v podání Denisy Nové |
Eduard Jenický představující režiséra Jaye |