Karel Marx: Kapitál (z divadelního představení)

Karel Marx: Kapitál (z divadelního představení) | foto: PDFNJ

Bible socialismu ožije na jevišti

Divadelní událost roku je přede dveřmi. Ve čtvrtek začíná Pražský divadelní festival německého jazyka, který platí za výkladní skříň moderního evropského divadla.

Přehlídka už má za sebou prolog – divadelní výlet do Mnichova na představení Tři sestry, které nebylo možné z technických důvodů přivézt.

Pro širší publikum se tak festival otevře českou produkcí – premiérou hry Pavla Kohouta Malá hudba moci, kterou se souborem  Národního divadla připravil Michal Dočekal.

Marxův Kapitál jako divadlo
Loni festival zrychlil tep kritikům i divákům nahým a krvavým Macbethem, uvedeným ve Zlaté kapličce. Letos takto výrazně provokativní titul chybí, pokud se jím, tedy aspoň pro část publika, nestane inscenace podle Marxova Kapitálu.

Do zpracování knihy, která nepřímo ovlivnila životy milionů lidí, kterou však málokdo skutečně celou přečetl, se pustilo sdružení režisérů, kteří si říkají Rimini Protokoll.

Postupují dokumentaristicky: na základě rešerší vytipují neherce – z různých důvodů odborníky na dané téma. Ti pak na scéně v konfrontaci s vlastními životními skoky a názory podávají zprávu o zpracovaném tématu.

V září se na plzeňském festivalu Divadlo představila "hravější" část Rimini Protokollu s originální výpovědí o Švýcarsku pomocí modelu obří železnice a party modelářů.

Pro Kapitál – Svazek první Rimini Protokoll nalezli například překladatele Marxova veledíla do čínštiny, vyléčeného gamblera či historika, který v dobách NDR proslul jako opoziční marxista.

Dokumentární podhoubí má také autor přepisu klasické Wedekindovy hry Probuzení jara Nuran David Calis, který své inscenace připravuje na základě workshopů. S Hannoverskou činohrou nastudoval kdysi skandální "tragédii mládí" současným jazykem a v rytmu hip hopu.

"V inscenaci vystupuje známý německý hiphoper Rafael Spax Szulc a používá se video-art. Vynikající je však především mladý soubor," říká jeden z dramaturgů festivalu Petr Štědroň.

Ten vyzdvihuje rovněž inscenaci Víra naděje láska podle textu Ödöna von Horvátha, kterou v mnichovských Kammerspiele připravil Stephan Kimmig – režisér, který před dvěma lety na festivalu nadchl Hedou Gablerovou.

Shakespeare pro jednoho herce
Festival každoročně vozí i hvězdy – letos je to Klaus Maria Brandauer, který pouze za doprovodu dvou klavíristů zastane všechny role v Shakespearově Snu noci svatojánské.

Přehlídku 18. listopadu uzavře vídeňský Theater in der Josefstadt s předposlední hrou Petera Turriniho Můj Nestroy,  která se zabývá nelehkým, třicet let trvajícím vztahem lásky a nenávisti mezi  známým autorem frašek Johannem Nepomukem Nestroyem a herečkou Marií Weilerovou.

Pro české diváky možná bude překvapením představitel Nestroye Karl Markovics, u nás známý ze seriálu Komisař Rex.