Z filmu Bezva ženská na krku

Z filmu Bezva ženská na krku | foto: Cinemart

RECENZE: Proč Bezva ženská na krku předstírá Slunce, seno, lásku?

• 71
Těžko říci, kdo nese hlavní vinu, pod scénářem jsou podepsáni tři včetně debutujícího režiséra Tomáše Hoffmana. Ale Bezva ženská na krku, která po středeční premiéře vejde do kin, hraje v klání romantických komedií sotva okresní přebor.

Přitom s ní pomáhal Jiří Vejdělek, jehož Ženy v pokušení se stále drží v první lize žánru, a Martin Horský, scenárista řekněme divizních titulů Láska je láska a Život je život. Výsledek však nejvíce připomíná Horského seriál Na vodě, střižený Vinaři, Doktory z Počátků a jinými televizními sbírkami vesnických firurek, které do své bodré náruče přivinou městské zoufalce.

V případě Bezva ženské na krku jde o zhrzenou mondénu, jejíž manžel si našel mladší náhradnici, takže se poradí s kamarádkami lesbami, opráší nepoužitý diplom a začne od nuly coby učitelka na vsi.

Že mezi vlídné vidláky s holínkami vcupitá v lodičkách a život jí změní její domácí, urostlý hrobník skrývající pod drsností široké srdce a hluboké vzdělání, je klišé jako hrom. Dalo se však naplnit originálními situacemi – jenže každý další výjev přináší zase jen převzaté motivy, počínaje soubojem pohlaví o hygienu a konče trabli se zásobováním jako v Létě s kovbojem.

Důvod, proč si film hraje na cituplně umravněnou verzi série Slunce, seno..., je jasný: divácká poptávka. Jenže obhroublý humor hitu nahradil humorem nanicovatým až nulovým. Od úvodní písně jako z reklamy přes laškování mezi prádelními šňůrami po nablýskané sponzorské výrobky připomíná umělohmotnou maketu hrdé nositelky titulu Vesnice roku, v níž se postavy pohybují po vyznačených trasách.

O herectví se nedá skoro mluvit. Petra Hřebíčková v titulní roli má opravdu velice hezké nohy, které také uplatňuje, kde se dá; režie je využívá jako hlavní vyjadřovací prostředek hrdinky. Jisté kouzlo – dokud mu příběh dovolí nosit masku morousa – si drží Ondřej Vetchý coby hrobník znalý francouzské poezie. Závan přirozenosti obstarají školáci. A dál raději pomlčet.

Bezva ženská na krku

35 %

Česko, 2016

Režie: Tomáš Hoffman

Scénář: Jiří Vejdělek

Hrají: Petra Hřebíčková, Miroslav Táborský, Ondřej Vetchý, Jiří Langmajer

Kinobox: 68 %

IMDb: 6.3

Líbivý kolorit se ještě dá pochopit, ledabylost už méně. Pálení čarodějnic se odehrává mezi podzimními balíky slámy v rytmu čardáše, historie hrobníkovy rodiny si pěstuje nádech telenovely s otazníky v čase i logice, do děje se roubuje výplň typu dárcovství spermatu, školní inspektor, partyzánská válka o místní jednotřídku – a to vše jenom stupňuje úmorný úhor Bezva ženské na krku.

Kuriózní je, jak opakuje většinovou křivku obdobných českých novinek. Začne krotce, leč neškodně někde u průměrné známky a postupně klesá až k sebeparodii ve finále.

Křišťálová Lupa 2016