Ve svých pohledech do snových krajin nechává malířka rozpíjet mýty minulosti a rýsuje obrysy svých snů. Její obrazy se stávají místem mezi poezií a dramatem, evokují okamžiky klidu a ticha před bouří.
Tvorbu Maki Na Kamury, která žije v Německu, představuje pražská Galerie Jiří Švestka ode dneška do 18. října.
Výstava nazvaná Beznaděj malíře je podle autorčiných slov jakousi výzvou k zachycení skutečnosti a zároveň i vypořádáním se s pochybností, zda lze uchopit a znázornit pociťovanou realitu. Je pojmenovaná podle jednoho z vystavených obrazů - zobrazuje tradiční japonskou vázu s květinami.
Do abstraktně laděných krajin autorka zasazuje i figurální motivy, často v tradičních japonských kimonech výrazných barev. Díla Maki Na Kamury také mají silný spirituální a symbolický přesah - na výstavě lze vedle sebe spatřit obrazy, které doslova oscilují mezi životem a smrtí.
Zatímco první zachycuje strom s opadaným listím (symbol dlouhotrvajícího života), ten druhý představuje mladého muže jako ztělesněnou pomíjivost.
"Moje tajné přání je, aby byl divák vtažen do obrazu, nebo aby měl dokonce pocit, že je vtažen, a ztratil se v něm," říká Maki Na Kamura.
V technice Japonka do určité míry připomíná českou malířku Veroniku Holcovou, jejíž obrazy se v Galerii Jiřího Švestky představily letos v květnu. Ovšem zatímco Holcová kombinuje olej a akvarel, Na Kamura vytváří formální napětí a křehkost snové krajiny silným ředěním olejových barev.