Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Čekání na sourozenecký incest bortí výtečnou hororovou atmosféru

  7:57aktualizováno  7:57
Švandovo divadlo spolu se spisovatelkou Petrou Hůlovou zdramatizovalo Betonovou zahradu. Skvělé hororové ztvárnění v Gombárově režii bohužel na těžkou látku nestačí.

Ze hry Betonová zahrada | foto: Michal Hančovský

Horké léto, čtyři sourozenci, dva chlapci a dvě dívky, kteří zůstávají v domě i po smrti rodičů. Odchod matky se jim podařilo zatajit i za hrůznou cenu ukrytí jejího těla do betonového sarkofágu ve sklepě. Zatímco činí první sexuální zkušenosti se sebou samými i navzájem, domem se line nesnesitelný zápach jako předtucha neudržitelnosti jejich pochybné svobody.

Adaptaci náročných knižních předloh mají v pražském Švandově divadle vyzkoušenou, zdejší tým v posledních letech uvedl Balabánovo Možná že odcházíme, Krylovu Zemi Lhostejnost či dříve Szczygielův Gottland. Bestseller Iana McEwana přímo pro smíchovskou scénu zdramatizovala spisovatelka Petra Hůlová. Její úpravu zrežíroval Dodo Gombár.

Fotogalerie

Úvod hry zaujme živým doprovodem cella, divák v postavách na pódiu postupně rozpoznává čtyři sourozence (což vzhledem k faktu, že tři ze čtyř hrají třicátníci, není lehké) v rolích Marka Pospíchala, Zuzany Onufrákové, Andrey Buršové a ­Tomáše Červinka.

Gombár vsadil na hororovou atmosféru díla. Onen prokletý dům nechal vyobrazit jako chátrající plechovou krychli, kde se rez mísí s plísní. Až industriální vyznění navíc podtrhuje hudba, obzvláště v druhé půli, kdy živé tóny basy vystřídají dunivé rytmy.

Přízraky a žába

Mrtví rodiče se mezi děti vracejí ve vzpomínkách, sourozenci se s nimi stále vyrovnávají. Oba představitelé (Bohdana Pavlíková a Tomáš Pavelka) se tak jako děsivé přízraky zjevují na jevišti a ve smyčkách opakují své činnosti. Působivou až bizarní atmosféru dotváří i dějové odbočky, mezi kterými vyniká moment s mrtvou žábou.

Scéna Evy Jiřikovské sama o sobě nemá daleko k apokalyptickým vizím výtvarníka H. R. Gigera. Sexuální tenze, která se line celou McEvanovou knihou, vlastně docela zajímavě souzní s díly švýcarského umělce. Podoba je citelná zejména v znázornění sarkofágu se zabetonovanou matkou, který skutečně vypadá jako nějaká Gigerova črta k­ Vetřelci.

Divadelní adaptace literárních děl mají samozřejmě potenciál nalákat větší množství diváků než původní kus. U notoricky známých předloh se však zároveň z principu dobrovolně vzdávají napětí pramenícího z neznámého děje a více než příběhem musí nadchnout nápadem, scénou, hereckými výkony.

Betonová zahrada

Švandovo divadlo

premiéra 30. ledna 2016

režie: Dodo Gombár

hrají: Marek Pospíchal, Zuzana Onufráková, Andrea Buršová, Tomáš Červinek, Bohdana Pavlíková, Tomáš Pavelka, Jacob Erftemeijer, Jiří Weiner

Hodnocení­: 65 %

U Betonové zahrady je to pak obzvláště citelné, šokující konec knihy (či Birkinova následného filmu) s expresivním popsáním sourozeneckého incestu totiž může překvapit jen jednou. Divák tak v podstatě celý děj jen čeká na to, jak se s delikátní scénou na divadle vypořádají, což už z principu nemůže dopadnout dobře.

Tvůrci si těžké výzvy finále byli vědomi, možná proto se uchýlili k nezúčastněné recitaci scénáře, kdy se závěrečné momenty odehrávají před diváky jako film. Podobně jako v (další) adaptaci Trierových Idiotů, ani zde se Švandovo divadlo nahoty nebojí.

Finále s vágně blikajícími policejními houkačkami dosavadní vydařenou gradaci a poctivě budovanou atmosféru zbytečně bortí. Dobré scény, poctivých výkonů a vůbec celé dosavadní práce je na to škoda. Kdyby divadlo upřelo tyto síly k nějaké méně známé látce, udělalo by asi lépe.




Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Pěkný ročník. Přesto karlovarský festival tančí nad propastí

Dojatý Jaromír Hanzlík přebírá ocenění za přínos českému filmu od Jiřího...

Závěr 53. karlovarského festivalu, který na ČT1 sledovalo 257 tisíc lidí, zářil od show bratrů Cabanů přes náš úspěch v...

Alkohol může být zrádný, popsal David Švehlík Za scénou

Švehlík byl ve Varech hostem natáčení dalšího dílu našeho pořadu Za scénou,...

Ve čtvrtek do českých kin zamíří snímek Úsměvy smutných mužů, který vznikl podle stejnojmenné knihy spisovatele Josefa...



Zemřel herec Václav Glazar, proslavil se v kostýmu jeptišky v Kameňáku

Z filmu Kameňák

Václav Glazar zemřel ve středu, bylo mu 65 let. Informaci přinesl režisér Zdeněk Troška, jehož série filmových Kameňáků...

Mamma Mia! Muzikál je zpět, se Streepovou, Brosnanem i babičkou Cher

Záběr z pokračování snímku Mamma Mia!

Filmařsky sice žádná sláva, ale nakažlivá nálada, výteční herci a písně skupiny ABBA vylepšili před deseti lety...

VIDEO: Buď zemře hladem, nebo mezi žraloky. Útěk znovu zkusí Motýlek

Motýlek

Koncem září přijde do kin nová verze slavného dramatu Motýlek. Roli muže, který se snaží uprchnout z trestanecké...

Další z rubriky

RECENZE: Hybnerová a Táborský se v Ungeltu topí mezi realitou a snem

Vanda Hybnerová a Miroslav Táborský v inscenaci hry Život podle Jonesových

Na pole jiné dramatiky chtělo pražské Divadlo Ungelt vstoupit uvedením hry Život podle Jonesových. Kus s Vandou...

RECENZE: Hvězdný tenor režíroval pro Národní. Secvičil jen směšné pózy

Miguelangelo Cavalcanti v titulní roli Verdiho opery Nabucco, kterou uvedlo...

Ztracena v začínajících prázdninách, navíc v náhradním prostoru Hudebního divadla Karlín, začala se hrát nová inscenace...

RECENZE: Rytmický kabaret. Spojení Villona s Maupassantem má smysl

Z prvních zkoušek inscenace Slečna Fifi, herci jsou ještě bez kostýmů

Venku prší, déšť bubnuje do oken a pruští vojáci se na francouzském zámku Uville silně nudí. Ideální příležitost pozvat...

Najdete na iDNES.cz