Bernardí Roig - The Light Exercises (2007)

Bernardí Roig - The Light Exercises (2007) - Bernardí Roig - z kolekce The Light Exercises (2007) | foto: Museum Kampa

Bernardí Roig a jeho provokativní tváře

Provokativní, rozporuplné - a poutavé. Především takové jsou práce umělce z Mallorky Bernardího Roiga, které představuje pražské Museum Kampa.

Jádro tvoří kolekce bílých soch z polyesterové pryskyřice v životní velikosti, jež jsou různě kombinované se zářivkami, dále tu je série maleb s tématem Bezhlavého muže a čtyři videa. Začněme u nich.

Jde o krátké filmy, které autor vytvořil v posledních sedmi letech. U všech více než platí, že jim každý může porozumět zcela jinak. Muž s ohnivýma očima z roku 2003 představuje muže s maskou na obličeji, na které planou dva ohnivé plamínky místo očí. Muž bloudí ve tmě, jako by stále zatáčel za roh v dlouhém labyrintu. Najednou se napravo od něj mihne silueta ženy. Když se to stane podruhé, oheň v mužových očích vzplane. Výjev evokuje dramaticky ztvárněnou dětskou hříčku samá voda, přihořívá, hoří.

Oproti tomu je snímek Del Baňo de Diana z roku 2004 možná až příliš extrémní. Představuje šlechtičnu při večerní toaletě. Služka ji obléká do noční košile, splétá vlasy do copu. Vše doprovází monotónní hudba. Její dynamika narůstá, když si dáma začíná hrát s kouskem sklíčka na stole. Už osamocena se jím pak zraňuje na přirození, což jí přináší viditelné uspokojení. Roigova fantazie končí, když si aristokratka rozmazává krev po ústech.

Dráždivé? Především mnohovýznamové. Za vnější spokojeností se skrývá nuda a vnitřní prázdnota. Ale možná, že autorův záměr byl úplně jiný. I další dvě videa nazvaná Schodišťové cvičení a Muž lampy nevyvolávají o nic méně otázek a smíšených pocitů.

Prostor Jízdárny patří Roigovým plastikám a kresbám. Nohy visícího muže se nadvakrát odrážejí v tmavé krychli pod ním (Odrazová cvičení, 2003). Bílá busta muže hraje na harmoniku, kterou představuje rozsvícená zářivka (Ústní - světelná cvičení, 2004). Do zářivky zírá i muž přidušený trámem (Acteon, 2004), zářivky na zádech nese také další figura (Barevné světlo - cvičení, 2003). Plastiky jsou bílé, světlo se od nich odráží, oslepuje diváka.

Člověk bez stability

Jak uchopit Roigovo dílo? Mnohé napoví autorův původ. Práce se světlem je totiž charakteristická pro mnohé autory z Mallorky. Bernardí Roig se světelnými experimenty zaŠokující? čal před deseti lety. Podle kurátorky Pilar Ribalové tvoří jeho dílo ze série The Light-Exercises vrchol jeho bádání. „Roig se zamýšlí nad izolací člověka, kterému jsou odepřeny záruky jistoty a který ztratil stabilitu,“ uvádí Ribalová. „Jeho sochy, kresby a videa zobrazují stav nekonečného napětí mezi světem, jenž je pomalu ničen, a pomíjející podvojností, která přebývá v našich vlastních myslích.“

Dle kurátorky Roig kombinuje tradici a symbolismus velkého umění s pronikavým svědomím současnosti. A ukázka tvorby autora, který má za sebou od roku 1995 množství individuálních i skupinových přehlídek, je působivá. Kromě filozofických myšlenek v ní nechybí ani humor, například v sérii kreseb Bezhlavý I-V. Bezhlavý muž na nich s lebkou, kterou drží v ruce, pózuje pro malíře v nejrůznějších pozicích.

BERNARDÍ ROIG - The Light-Exercises Series (Série světelných pokusů)
Museum Kampa, Nadace Jana a Medy Mládkových, U Sovových mlýnů 2, Praha, kurátorka Pilar Ribalová. Výstava trvá do 4. března, plné vstupné 120, snížené 60 korun. www.museumkampa.cz