V nynějším případě jde však o počin, který se tématu surrealismus ve výtvarném umění zmocnil jiným způsobem: v sálech Charlottenburgu je totiž prezentováno na tři sta prací ze soukromé kolekce Dietera Scharfa (nar. 1926), který se ve svém sběratelství neomezoval jen na první polovinu dvacátého století, ale pátral po předchůdcích surrealismu také ve stoletích devatenáctém a osmnáctém.
Absurdita i citovost Tento postup ovšem není ničím novým: cestou vlastní genealogie, tedy hledání blízkých duší, resp. příbuzného uměleckého výrazu v dějinách, se ve 20. a 30. letech minulého století vydali sami francouzští surrealisté. A byl to jejich guru André Breton, který rozpoznal a pojmenoval iracionální rozměr v pracích mistrů dada, symbolismu či romantismu.
Jak absurdním humorem, tak vrstvami temných odkazů nebo prudkou citovostí je nabita většina z vystavených děl: od Goyových litografií snových námětů přes abstraktní improvizace Victora Huga nebo mysteriózní kresebná dobrodružství Alfreda Kubina až po klasické kusy Dalího, Massona nebo Ernsta.
Sharfova sbírka sice sestává především z drobnějších prací, zejména z kreseb a grafik, ale její šíře dovoluje návštěvníkovi přehlédnout více než dvě stě let vývoje fantaskního umění v reprezentativní šíři – ba s několika objevnými odbočkami. Na té první potká několik méně známých prací autorů zvučných jmen (třeba rané koláže Reného Magritta) a připadne na výrazné tvůrce, kteří se dosud pohybují na periferii světového výtvarného kontextu (R. Oelze, A. Thomkins, M. Tobey aj.).
Druhá z odboček jej dovede k výstavě uvnitř výstavy: v rámci Surreálních světů je několik samostatných místností vyhrazeno německému kreslíři a fotografu Hansi Bellmerovi (1902–1975). Právě jeho dílo, v Česku bohužel málo známé, přesně demonstruje podstatu surrealismu i slohů, které mu předcházely: vyslovit zakazované či obávané téma s intenzitou a poezií.
V Bellmerově případě jde o perverzní lásku v nejrůznějších snových obměnách, o posedlost zrajícím dívčím tělem, které je demontováno a skládáno v nové skutečnosti. Pro jeho kresby i aranžované fotografie pak platí totéž, co pro berlínskou výstavu jako celek: žádné umění, které počítá s fantazií, ať už se surrealistickou či jinou, nestárne – žije mimo čas.
Surreale Welten (Surreální světy)
Charlottenburg, Schlossstrasse 70, Berlín. Výstava trvá do 31. prosince, vstupné 8 eur.
Hodnocení MF DNES: 90 %