Bejun Mehta v opeře Orfeus a Eurydika

Bejun Mehta v opeře Orfeus a Eurydika | foto: Libor Sváček, iDNES.cz

Hvězdný americký kontratenorista přiveze italské slunce

  • 0
Loni natáčel s Ondřejem Havelkou v Českém Krumlově. Příští týden otevře Bejun Mehta třetí ročník koncertního cyklu Collegium 1704 v Rudolfinu. Za doprovodu tohoto ansámblu pak vystoupí i další interpreti barokní hudby.

Od letošního jara je na trhu DVD s filmovým zpracováním Gluckovy opery Orfeus a Eurydika, které vznikalo v prostředí unikátního barokního divadla v Českém Krumlově. Titulní roli bájného pěvce ztvárnil americký kontratenorista Bejun Mehta, vítaný na nejslavnějších pódiích a operních scénách.

 „Byla to velká radost, ale spojená i s řadou obtíží. Na všech záběrech se totiž zpívá a hraje živě, což znamenalo, že jsem každý den musel být připraven na mnohahodinový výkon. Byla to jedna z nejtěžších věcí, jaké jsem kdy dělal. Naštěstí úžasná atmosféra divadla udržovala koncentraci a dodávala inspiraci,“ řekl iDnes.

Mehtovo jméno nezapře indické kořeny, ostatně bratrancem jeho otce je slavný dirigent Zubin Mehta. Bejunovi rodiče však již strávili většinu života v Evropě a Americe. On sám začínal jako barytonista, ale proslavil se teprve poté, co se přeškolil na kontratenoristu.

Na úterním koncertu představí program nazvaný Mozart v záři italského slunce. „Vychází z mého alba Che puro ciel a pokrývá zhruba období mezi érou baroka a klasicismu, které je podle mne na koncertech i nahrávkách nedoceněné. Byla to ale fascinující doba, plná odvážných experimentů. Tvořil třeba syn Johanna Sebastiana Bacha Johann Christian Bach. Ten předjímá věci, s nimiž o pár let později začal chlapec Mozart, který je v dospělosti dovedl k dokonalosti,“ zdůrazňuje.

Kanibalismus v opeře

Třebaže kontratenoři jsou obsazováni hlavně do barokních oper, v nichž zpívají party určené původně kastrátům, Mehta usiluje o jejich zrovnoprávnění s dalšími hlasovými obory. „Nechci, aby kontratenor byl jen směrovkou do k určitému repertoáru,“ vysvětluje.

Proto účinkuje i v nových operách, jejichž autoři zvláštní témbr kontratenorů využívají. Například na festivalu v Aix-en-Provence a poté i v Královské opeře Covent Garden vytvořil roli nešťastné oběti žárlivého manžela v opeře Written on Skin soudobého britského skladatele George Benjamina. Ten se inspiroval morbidní středověkou historkou o násilníkovi, jenž zavraždil domnělého milence své ženy a tu pak přinutil sníst srdce mrtvého. „Budu účinkovat i v další jeho opeře, která má mít světovou premiéru příští rok v Amsterdamu,“ prozrazuje Mehta. Mezitím ho ale opět čekají návraty ke starším autorům. Se skladbami Mozarta, Händela nebo Glucka vystoupí v Paříži, Berlíně nebo Curychu.

Cyklus Collegium 1704 v Rudolfinu bude v listopadu pokračovat koncertem sopranistky Kariny Gauvinové, která nahradí původně ohlášenou Saru Mingardo. V dubnu se pak představí francouzská sopranistka Sandrine Piau. Dirigent Václav Luks také provede na třech koncertech mše od Jana Dismase Zelenky, Wolfganga Amadea Mozarta a Johanna Sebastiana Bacha.