Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bednárik obohatil Carmen za cenu jejího ochuzení

aktualizováno 
- Ještě než se zcela zvedne opona, zařinčí za ní těžká vězeňská vrata, zpoza škvíry vyleze postava v trestaneckém obleku a zahvízdá na píšťalku. Teprve pak zhasnou světla a orchestr spustí slavnou předehru. Tak začíná v Národním divadle Bednárikova Carmen, asi nejočekávanější operní premiéra letošní pražské sezony.

A Bednárik pokračuje impozantně: na jevišti není sevillská ulice, ale vězeňský dvůr, kde se potácí odsouzený Don José s Carmeniným šátkem. Milenčinu tvář vidí blouznící nešťastník čekající na popravu v zamřížovaných okénkách. Mezi syrovými zdmi a ostatními trestanci se začíná znovu odvíjet jeho příběh.
Do života mu před časem vtrhla malá Cikánka: předčasně vyspělá a ještě trochu dítě, vyzývavá, drzá, ostatními spíše opovrhovaná, ale i provokovaná; jedná pudově a ne zcela si uvědomuje dosah svých činů.
S nezvyklým, "neosudovým" pojetím hlavní hrdinky působí inscenace v prvních minutách jako ukázkové psychodrama, k čemuž jistě přispívá osobnost Dagmar Peckové a její schopnost dát své postavě psychologický profil. Postupem času se však stále více prosazuje Bednárikův rukopis. Jenže v porovnání s Gounodovým "garážovým" Romeem se mu tentokrát bezesporu rovněž originální rámec poněkud rozplývá, či spíše zůstává jen pasivním faktorem; nezávisle na něm se odehrává především barvitá podívaná hromadící tanec, světlo a další efekty i nápady. Jeden z nejlepších je ve scéně podloudníků: neplahočí se po kašírovaných horách, ale v černých pláštěnkách, s klobouky a deštníky (Carmen jede na kole) se shromáždí před obrovskou roztrženou pohlednicí s motivem španělského pohoří. V závěru opery se inscenace ocitá až někde na pomezí thrilleru: běsnící Don José brutálně strká Carmen hlavu do kašny s vodou, ta křičí a sténá; poté, co ji probodne, položí mrtvolu znova do vody. Pak se postaví před popravčí četu a po posledním taktu zazní výstřel...
Ale přes všechnu tu vnější akčnost a atraktivnost se v podstatě nic nehraje a neztvárňuje - ani Pecková nepůsobí herecky vždy úplně jistě. Postavy prostě jen procházejí se svými výstupy jakousi barvitou kriminál-revuí; navíc některé symboly působí ve své triviálnosti zbytečně - třeba José by měl svůj rozpor mezi povinností k Micaele a vášní ke Carmen vyjádřit herecky, nestačí postavit na jeviště Micaelu ve svatebních šatech. Tomu, kdo považuje Carmen za realistické hudební drama lidí a konfliktních vztahů, bude v Bednárikově pojetí něco chybět.
Koncepce to však je a jisté také je, že inscenace vybočuje z domácího průměru. Na tom má zásluhu i hudební nastudování Jiřího Bělohlávka, který se postaral o živá tempa a dramatický účinek. Pecková vkládá do svého temného krásného hlasu všechen nespoutaný cit a temperament; někdy se dostává až za hranice kultivovaného zpěvu, ale v každém případě je magnetem celé inscenace. Valentin Prolat jí sekunduje coby trochu jednostrunně lyrický Don José - uhlazený synek, jenž se dostal na scestí. Herecky i pěvecky je dost jednotvárná Micaela Heleny Kaupové, egoistický Escamillo byl vokálně bezproblémovou rolí pro barytonistu Romana Janála.

George Bizet: Carmen
Národní divadlo Praha

dirigent Jiří Bělohlávek
režie Jozef Bednárik
scéna Vladimír Čáp
kostýmy Ĺudmila Várossová
choreografie Libor Vaculík

Premiéra 15. března

Autor:



Nejčtenější

Film s Kevinem Spaceym utržil za první den v kinech jen 126 dolarů

Kevin Spacey ve filmu Billionaire Boys Club

Herec Kevin Spacey obviněný ze sexuálního nátlaku utrpěl další ránu ve své kariéře. Novinka Billionaire Boys Club, v...

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...



GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Zemřel český dýdžej Michal Maudr známý pod přezdívkou DJ Loutka

DJ Loutka

Ve věku 51 let zemřel jeden z nejznámějších českých dýdžejů a výrazná postava tuzemské taneční scény Michal Maudr,...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Další z rubriky

Slovácko sa opět nesúdí. Nabídne skleničku vína a trochu melancholie

Milena Steinmasslová a Jozef Kroner v seriálu Slovácko sa nesúdí (1984)

Ústřední postava Divadelního spolku Kašpar Jakub Špalek má chalupu v Němčičkách na Slovácku. A právě na tomto místě,...

RECENZE: Leoš Noha s Lukášem Langmajerem táhnou klasickou letní frašku

Záběr z inscenace Příště ho zabiju sám!

Komedie Příště ho zabiju sám! s Leošem Nohou v hlavní roli nabízí všechny plusy i minusy odpočinkového letního hraní.

Nachlass. Festival pozve do pokojů, kde se lidé chystali na smrt

Prohlídka skoro dokončeného Nového divadla v Plzni.

Připravovali se na vlastní smrt, diváci nyní mohou nahlédnout do jejich pokojů. Výjimečné divadelní zážitky v podání...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz