Lawrence Ferlinghetti před svým knihkupectvím City Lights v San Francisku

Lawrence Ferlinghetti před svým knihkupectvím City Lights v San Francisku | foto: archiv

Beatnik Ferlinghetti vystavuje v Praze

Průřez výtvarnou tvorbou kultovního amerického básníka Lawrence Ferlinghettiho představí výstava v Domě U Zlatého prstenu na Starém Městě v Praze.

Osm desítek vystavovaných děl, která vznikla od roku 1979 do současnosti, zahrnuje kresby a několik velkých pláten s figurální tematikou a silným politickým a sociálním kontextem.

Výstava byla připravena ve spolupráci Galerie hlavního města Prahy a Galerie George Krevského v San Franciscu. Zahrnuje i Ferlinghettiho práce, které vytvořil při návštěvě Prahy koncem 90. let.

Výstava je doplněna o množství audiovizuálních záznamů, které alespoň v náznaku přiblíží Ferlinghettiho mimořádné dramatické schopnosti a obrázky z jeho všedního života, řekl dnes novinářům ředitel Galerie hlavního města Prahy Karel Srp.

Zájemci mohou výstavu navštívit od zítřka do 13. května.

Básník, spisovatel, nakladatel, knihkupec, revolucionář a malíř Lawrence Ferlighetti se narodil v roce 1919 a obecně bývá považován za jednoho z nejvýraznějších představitelů beat generation neboli beatníků.

Sám se tomuto označení vyhýbá, neboť pro široké spektrum jeho zájmů a živelný společenský aktivismus je toto vymezení příliš těsné. Je nicméně majitelem nakladatelství a knihkupectví City Lights, jež sehrálo v beatnickém hnutí klíčovou roli.

Ani Ferlinghettiho poezii nelze z beatnického hnutí vydělit. Je psána mimořádně úderným jazykem, básně i experimentální texty jsou vizuálně pojaté, znějí však prostě a nepostrádají smysl pro humor ani stálou aktuálnost.

Ferlighettiho výtvarná tvorba se rozvíjí nezávisle na jeho bohatém a mnohavrstevném literárním díle. Své obrazy tvoří Ferlinghetti podobně jako poezii již přes půl století.

Až do roku 1980, kdy měl první výstavu, zůstaly ale jeho výtvarné aktivity téměř zcela utajeny. Stejně jako lze těžko definovat jeho literární tvorbu, nelehko se zařazuje i jeho výtvarné dílo.

Pro Ferlinghettiho není důležitý proces tvoření ani formální otázky. Díla, která se nestaví do opozice k většinovému konzumnímu názoru, bez transparentního a úderného obsahu, pro něj nemají platnost.

Svou polohu našel Ferlinghetti ve formě politicky a sociálně angažované malby, s častým využitím písma i celých básnických motivů přímo uvnitř obrazu.

V jeho obrazech se opakují - stejně jako v literatuře - motivy lásky a sexu v pozitivním i negativním náhledu, motivy sociálních, zvláště ženských práv a občanských svobod a útoků na společenský materialismus a americkou, především válečnou politiku.

V roce 1998 přijal téměř osmdesátiletý Ferlinghetti pozvání Festivalu spisovatelů Praha k účasti na osmém ročníku této akce. Osobně také zahájil třídenní nonstop čtení své poezie pořádané Jazzovou sekcí.

Své dojmy z Prahy zpracoval v básni Rivers of Lights, kterou věnoval veřejnosti k volnému nakládání, bez nároku na jakákoliv autorská práva.

Část svého pobytu pak věnoval práci v litografické dílně, kde vytvořil cyklus pěti velmi expresivních grafických listů na motivy románu Thomase Wolfa K domovu pohleď, anděli.

,