Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Snivý Romeo, živočišná Julie. Opera láká na novou baletní verzi klasiky

  16:35aktualizováno  16:35
V Národním divadle vrcholí přípravy na uvedení nového baletního nastudování Shakespearovy tragédie Romeo a Julie. Premiéra je už ve čtvrtek 14. listopadu na jevišti Státní opery.

Romeo a Julie - Ondřej Vinklát a Marta Drastíková | foto: Martin Divíšek

V hlavních rolích

V nové hře se představí stálice i nové tváře souboru Baletu ND. Julii alternují Marta Drastíková a Andrea Kramešová, Romea Ondřej Vinklát a Francesco Scarpato, Královnu Mab Nikola Márová a Miho Ogimoto, Otce Lorenza Viktor Konvalinka a Alexandre Katsapov.

Aktuální verze Romea a Julie, šestá v historii Národního divadla, je dílem choreografa a uměleckého šéfa Baletu ND Petra Zusky. Ten převedl nesmrtelný milostný příběh z pera Williama Shakespeara na hudbu Sergeje Prokofjeva do baletní řeči s originalitou a invencí.

Petr Zuska ke své koncepci slavného příběhu prozradil: "Některé z postav, které by možná divák očekával, jako například Chůva, Paris či Benvolio, zde nejsou. Některé ale zase naopak přibudou. Například komedianti, kteří Montekům a Kapuletům předvedou legrační scénku o Romeovi a Julii, čímž do inscenace tak trochu dostávám motiv z Hamleta - tedy jiný shakespearovský aspekt."

Zuskovo pojetí Romea a Julie provází i další zvláštnosti. Děj je zasazen do blíže nespecifikované doby. Kostýmy i scéna jsou naprosto současné, tedy ve stylu moderního divadla, ovšem nesou v sobě jemný náznak renesance.

Fotogalerie

Klíčový otec Lorenzo

Vedle Romea a Julie je výrazně akcentována postava Královny Mab, ta se v baletním zpracování Romea a Julie v Národním divadle objeví vůbec poprvé, a především otce Lorenza, který je ve finále klíčovou a zároveň nejtragičtější postavou celého příběhu.

"Dá-li se Lorenzo vnímat jako zástupce mužského principu, Mab je naopak výborným symbolem pro nepředvídatelnost a nevyzpytatelnost, tedy princip ryze ženský. Od toho se pak odvinula celá má koncepce a přístup k samotnému příběhu," naznačuje režisér.

A samotní milenci, Romeo a Julie? "Ve vykreslení charakterů těchto hlavních figur se podle mého neodlišuji od většinového náhledu. Romeo je lyrický, snivý a trochu melancholický. Julie je v jistém smyslu aktivnější a živočišnější, má v sobě většího čertíka a rovněž vzdor. Romeo je spíše introvert, Julie o poznání více extrovertní. Oba jsou však emocionální, citliví a mají velké srdce," uzavírá Zuska.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Záběr z nové verze muzikálu Krysař
RECENZE: Landův temný muzikál Krysař zabírá i po letech a bez Landy

Vznikl před jednadvaceti lety, přesto se soudobé muzikálové produkci nadále vymyká.   celý článek

Jiří Hána a Milan Kačmarčík v kusu Čapek
RECENZE: Divadelního Čapka drží sám Čapek. Školy by váhat neměly

Nejen o útrapách z posledních let života Karla Čapka vypráví autorská hra, kterou končilo minulou sezonu Divadlo Rokoko.  celý článek

Hlavní postavu velkopaštikáře Borise ve hře Dvě noci na Karlštejně hraje Václav...
Kterak si velkopaštikář Boris myslel, že je nástupcem Karla IV.

Dvě noci na Karlštejně zní název nové komedie, kterou od středy uvádí pražské Divadlo Kalich. Tvůrci Petr Kolečko a David Drábek v ní ironickou formou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.