Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Avantgardní fotografie nemusí být nutně krásná

- Některá díla moderního umění meziválečného období v nás mohou vyvolávat jisté příjemné odezvy, ale těžko bychom označili analytický kubismus či atonální hudbu (nemluvě o literatuře v čele s Joyceovým Odysseem) slovem "krása". Výstava české fotografické avantgardy si však spojení Moderní krása dala rovnou do názvu. Kurátoři Vladimír Birgus a Pierre Bonhomme tak vlastně trefně vystihují náš současný pohled na expozici, který by avantgardní tvůrce samé možná příliš nepotěšil.

Výstava je zarámována roky 1918-1948. Jde samozřejmě o údaj pomocný. Avantgardní fotografie nevznikla spolu Československem ani neskončila komunistickým pučem. Její zrození řadíme do roku 1921, kdy D. J. Růžička přijel z Ameriky předvést Praze novou, "přímou fotografii". Tedy záběry zbavené všech zásahů, které kopírovaly techniku malby. Pro fotografy se tak otevřela cesta k využití prostředků, které jim jejich aparát nabízí. Melancholické krajinky počaly být vytlačovány bouráním uměleckých norem a hranic.
A právě zde se dotýkáme změny pojmu krása! Dílo do budoucna už nemělo být ozdobou, jejíž význam spočíval pouze v kladné odezvě úzkého okruhu zájemců.
Mělo se stát nástrojem i smyslem života. Takového, který se prostírá všude kolem. Jiří Lehovec to koncem třicátých let shrnul ve svém filmu Divotvorné oko, těžícím z avantgardních postupů: "Chceme vám ukázat, čeho jste si ještě nevšimli." Nikoliv - co jste ještě neviděli. Krása nemá znamenat výjimečnost, odlišnost od okolní šedi. Celý svět je plný předmětů a událostí, kolem nichž denně chodíme a jež mohou být přetvořeny ve výtvarné sdělení. Je třeba se na ně pouze dívat novýma očima.
Třem hlavním směrům, které se v české avantgardní fotografii prosadily - poetismu, konstruktivismu a surrealismu -, je však společná základní otázka: kde jde ještě o odstranění klišé, a kde se už naopak vytváří klišé nové, stejně bezvýchodné? Zásada svobodné tvorby bez závazků totiž kontrastuje s avantgardním kolektivismem spojeným s dodržováním principů toho kterého směru. Nejlépe to vidíme na konstruktivismu ovlivněném postupy německého Bauhausu. Záběry Jaromíra Funkeho a Eugena Wiškovského z kolínské elektrárny od sebe stěží rozeznáme.
Oba striktně využívají neobvyklé perspektivy a diagonální kompozice a řídí se zásadou o nalézání, nikoliv konstruování skutečnosti.
Oba však přitom snad bezděky fotografují stejné místo. Totéž platí o Funkeho a Štyrského snímcích tzv. náhodných setkání předmětů ve výlohách obchodů.
Jejich surrealismus hledaný přímo na ulici se v motivech "zbožního fetišismu" často prolíná.
Ale i tak - v záplavě daleko snadněji tvořených koláží a fotomontáží snažících se o stejný efekt - představují unikum, a to dokonce světového rozměru.
Hledání úniku ze začarovaného kruhu bourání a zároveň vytváření nových norem vidíme v průběhu celé expozice. Neúnavným experimentátorem byl Jaroslav Rössler, jehož dílo zde můžeme poprvé zhlédnout v reprezentativní šíři. Dá se říci, že permanentně čeřil pomalu se ustalující hladiny avantgardní fotografie. Jakmile v jednom směru dosáhl dokonalosti, ihned se pokusil o úspěch v dalším. Ale hranice, kam až se může fotografické médium dostat, prolamují teprve struktáže - tedy manuální zásahy do negativů a fotopapírů - Jindřicha Heislera a Miloše Korečka. Nahodilost vztahů mezi předměty je vystřídána nekontrolovanými chemickými reakcemi. Jako by zde moderní duch došel nejdál. Veškeré dosavadní představy o fotografii jsou překonány, možnosti dalšího experimentování jsou zdánlivě nekonečné. Návrat ke kruté realitě světa zapříčiní až druhá světová válka.
Tedy také produkt, avšak zároveň i destruktor moderní doby. Je až mrazivé, že právě nacismus ve své vyhlazovací mašinerii zrealizoval avantgardní teorii o skloubení racionality s iracionalitou.
Reakci na tento fakt představuje až animální naléhavost fantaskního světa Viléma Reichmana v cyklu Raněné město.
Požadavek nekontrolovatelnosti vlastních představ a myšlenek umožnil fotografii zachytit svět v dříve netušených rozměrech. Je však otázka, zda ho dnes ze záběrů dokážeme i číst. Jindřich Chalupecký již v roce 1946 vinil moderní umělce z toho, že si místo skutečného života nevědomky postavili život estetický.
A nám tak opravdu často na snímcích zůstává jen ta vizuální krása.
Autor:
Témata: Dům roku, Umělec
  • Nejčtenější

Zemřel zpěvák a herec Josef Laufer, po čtyřech letech v umělém spánku

21. dubna 2024

Ve věku 84 let zemřel herec, režisér, zpěvák a scenárista Josef Laufer. Informaci potvrdil ředitel...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

24. dubna 2024

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřela herečka Hana Brejchová. Proslavil ji film Lásky jedné plavovlásky

22. dubna 2024  7:52,  aktualizováno  9:48

Zemřela herečka Hana Brejchová, bylo jí 77 let. Zazářila ve filmu Miloše Formana Lásky jedné...

Larry je mrtvý. Tvůrci Simpsonových nechali po 35 letech zemřít štamgasta od Vočka

24. dubna 2024  8:35

Zarytí fanoušci seriálu Simpsonovi smutní. Tvůrci totiž nechali zemřít jednu z postav, která byla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

I did it my way. Troška, Nový i Vyskočil se rozloučili s Josefem Lauferem

25. dubna 2024  11:32,  aktualizováno  11:43

Se zpěvákem a hercem Josefem Lauferem, který zemřel po dlouhé nemoci v sobotu večer ve věku 84 let,...

RECENZE: Uvolněný, bezprostřední večírek. Anna K. pokřtila album Údolí včel

26. dubna 2024  19:50

Premium Zpěvačka Anna K. pokřtila v pražském Foru Karlín aktuální album Údolí včel – za titulní skladbu...

VIDEO: Mrknete a vše se promění. Patnáctiletá La Putyka láká na Okamžik

26. dubna 2024  15:38

Cirkusové šapitó Azyl78 už brzy odhalí svou plachtu, aby pozvalo diváky na aktuální novocirkusovou...

Zemřel Mike Pinder z Moody Blues. Jejich megahit zpívaly Bílá i Rottrová

26. dubna 2024  13:06

Ve věku 82 let zemřel Mike Pinder, zpěvák a klávesista britských The Moody Blues. Pinder byl...

Byl táta jako Trautenberk? V něčem ano, vzpomíná David Prachař

26. dubna 2024

Rozstřel Ilja, David, Jakub. Česká televize v sobotu uvede dokument o třech generacích herecké Dynastie...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...