Jan Zrzavý - Benátky

Jan Zrzavý - Benátky | foto: 1. Art Consulting

Do aukce míří obraz Benátky od Jana Zrzavého. Za osm milionů korun

  • 0
Olej Jana Zrzavého s názvem Benátky I. s vyvolávací cenou osm milionů korun je nejdražší položkou aukce výtvarného umění, která se bude v pražském Topičově salonu konat 10. února. V nabídce jsou téměř dvě stovky obrazů, kreseb, grafiky a plastik od starých mistrů po současné tvůrce.

Výstava děl se koná v sídle pořádající společnosti 1. Art Consulting v Topičově salonu na Národní třídě, katalog je i na webu. Podle ředitele společnosti Jiřího Rybáře jde v případě Zrzavého o jeden z nejvýznamnějších jeho obrazů, kterým se vyrovnal se svým oblíbeným městem.

Obraz považoval za tak důležitý, že ve svém pozdním období v roce 1965 vytvořil jeho novou verzi. Obraz z roku 1928 byl mnohokrát vystavován a reprodukován. Rybář předpokládá, že by se mohl prodat za cenu přes deset milionů. Aukční rekord Zrzavého je 10,5 milionu, za které se v roce 2009 prodal obraz Hornatá krajina (i s aukční přirážkou kupec zaplatil 12,4 milionu korun).

Pozoruhodná je podle Rybáře Mužská hlava, olej Antonína Procházky z roku 1916 s vyvolávací cenou 3,2 milionu korun. Obraz je z autorova kubistického období, podobná díla se do aukce dostávají jen velmi málo. Rybářova společnost dražila za dvě desítky let působení jen dva takové.

Do dražby jde s cenou 2,8 milionu korun raná malba Václava Špály zvaná Idyla, Dívky či Koupání. Pochází z roku 1910, tedy z období po jeho odchodu z konzervativního prostředí Akademie výtvarných umění, kdy se ustavoval jeho vlastní výraz, originální lyrická varianta fauvismu, píše se v katalogu. Obraz Hlava ženy od Andrého Deraina se bude vyvolávat za 1,5 milionu korun, Fillovo Zátiší s ovocem a dýmkou za 1,8 milionu korun a například olej Josefa Šímy nazvaný Evidence poétique za 2,2 milionu korun.

Staré umění reprezentuje třeba rozměrná luneta Karla Škréty Sv. Václav vykupuje pohanské děti s vyvolávací cenou pět milionů korun. Obraz z majetku Lobkowiczů nabídl Rybář přednostně českému státu, ministerstvo kultury ho podle něj odmítlo. Později se ozvala Národní galerie v Praze, která o obraz projevila zájem, řekl galerista. Pokud by však obraz chtěla získat, pravděpodobně by na něj musela dostat jiné peníze než od státu, který předkupní právo odmítl.