Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Asymetricky harmonický Teige: výstava za sto procent

  4:21aktualizováno  4:21
Jméno teoretika a praktika meziválečné české avantgardy Karla Teigeho (1900–1951) není letos skloňováno poprvé: výstava Asymetrická harmonie, věnovaná jeho práci v oboru knižní a časopisecké grafiky, si odbyla premiéru v olomouckém Muzeu umění.

Z výstavy Karel Teige - Asymetrická harmonie | foto: Archiv galerie Dům U Zlatého prstenu

Aktuální pražská repríza však není pouhým opakováním. Minimálně proto, že výstavní prostory v Praze se od těch v Olomouci výrazně liší.

Z nadšení i pro peníze

Pod výstavou není podepsán jenom Teige, ale také Zbyněk Baladrán (1973), soudobý český umělec, v jehož díle rezonují právě avantgardní a modernistické postupy první poloviny minulého století. Baladrán uchopil přehlídku Teigových knižních úprav od 20. do 40. let čistě, přehledně a účelně.

Za pomoci bodů, linií a ploch, základních čísel a liter. Zatímco v Olomouci měl k dispozici dva sousedící, protáhlé a bíle vymalované sály a výstavu mohl stavět v jedné linii, v Praze dostal zešeřelý labyrint středověkého podzemí.

Cesta o patnácti zastaveních, kterou nabízí Dům U Zlatého prstenu, dává výstavě nečekaný rozměr. Teigovy radikálně novátorské práce ostře kontrastují s raně gotickými prostorami. Geometrická jednoduchost tu výhrůžně atakuje dávnou monumentalitu; avantgardní se tu ostře protíná s klasickým. A to není jediné napětí, které výstava Asymetrická harmonie nabízí.

Teige se jako typograf vyvíjel: od kuboexpresionistických počátků dospěl k poválečné syntéze surrealisticko-funkcionalistických východisek. A ne všechny své knižní práce dělal z nadšení a přesvědčení – některé také z finanční nutnosti.

A tak pražská expozice nabízí v jednom rámci úchvatná zpracování Seifertových, Nezvalových nebo Bieblových sbírek a vedle nich konvenční úpravy titulů jako Populární anatomie prasete, Isolace proti vlhku nebo Jabloňové podnože.

Od roku 1945 se Teige věnoval kolážím. Vytvořil jich na čtyři sta. Podobně jako grafických úprav knižních a časopiseckých titulů. Tu paralelu neuvádíme náhodou.

Celek Teigovy typografické práce má povahu právě takovou: jde o pestrou, sourodou i protikladnou, ale rozhodně výjimečnou koláž, která svědčí o ryzí múzičnosti svého autora. A které čas neubral nic na její síle.

KAREL TEIGE
Asymetrická harmonie
Dům U Zlatého prstenu, Praha. Do 1. listopadu.
HODNOCENÍ MF DNES 100 %

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Roman Franta: Masový běh (2016-2017)
OBRAZEM: Skol! Jizerská padesátka slaví, umělci se jí nechali inspirovat

Jedna z nejvýznamnějších zimních sportovních událostí v Česku, Jizerská padesátka, slaví letos padesátý ročník. Také k té příležitosti jsou od soboty až do 17....  celý článek

Luba Bakičová
OBRAZEM: Křehká síla skla jde do aukce. Oslňuje a hraje barvami

Od začátku října návštěvníky pražského Tančícího domu oslňují sklářské poklady vystavované v rámci třetího ročníku Křehké síly skla. Už tento čtvrtek jdou díla...  celý článek

Jan Koblasa vystavuje na Pražském hradě.
Zemřel sochař Jan Koblasa, po emigraci uznávaný i v zahraničí

Ve věku 84 let zemřel minulý týden český sochař, malíř, grafik a autor mnoha filozofických esejů Jan Koblasa. Jeho úmrtí s odvoláním na rodinu potvrdil...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.