Místo pro "recepáka". Návrh hotelové recepce pro seriál Čtvrtá hvězda od...

Místo pro "recepáka". Návrh hotelové recepce pro seriál Čtvrtá hvězda od architekta Jana Vlčka. | foto: MF DNES

Chtěli jsme příšerný hotel, popisuje architekt seriálu Čtvrtá hvězda

  • 3
Akvarely recepce, pokoje nebo kuchyně ze seriálu Čtvrtá hvězda namaloval architekt Jan Vlček. Teď chystá televizní pohádku s triky jako za starých časů. Jeho práce je nyní k vidění ve Zlíně.

Lehce omšelá recepce tříhvězdičkového pražského hotelu Meteor mohla být obložená cihlami tak trochu v anglickém stylu. Nakonec se to samozřejmě nestalo. Původní návrhy k seriálům Čtvrtá hvězda a Okresní přebor jsou k vidění v těsné blízkosti zlínského Kongresového centra, v patře univerzitní knihovny. Filmový architekt Jan Vlček tak dává nahlédnout pod pokličku svého řemesla.

Výtah, který nejezdí

Před počítačem dává stále přednost tužce. "Pro mě je pořád rychlejší návrh nakreslit a barvy udělat v akvarelu," vysvětluje nad malými kresbami, z nichž některé jsou skutečně věrnou předlohou seriálu. Jiné doznaly jistých změn. "Ta počítačová fáze, kdy to rozkreslím přesně pro výrobu, nakonec vždycky nastane, ale pro první kontakt to nejlíp jde z hlavy do ruky."

Mírně "jetý" seriálový hotel, který usiluje o udělení čtvrté hvězdičky, ve skutečnosti neexistuje. Kromě průčelí, které se natáčelo v pražských Vršovicích, vznikly všechny scény v hlavách tvůrců a následně v televizním ateliéru. "Naší ambicí bylo zanechat v divákovi od začátku dojem, že tak strašný hotel nemůže tu hvězdu nikdy získat," říká Vlček.

Práce v ateliéru má svá specifika. Vstupní dveře do hotelu se kvůli prostřihům musely vyrobit dvakrát a osadit do exteriérového vchodu i do studia. Výtah ve skutečnosti nejezdil (a to ani když se nadskočilo), jen se jím procházelo a prostory znázorňující další patra hotelu byly na druhé straně. "Do ateliéru musíte nacpat nějaké množství dekorací, kterých je spíš víc než míň, plus ještě celý štáb. Ten většinou umístím doprostřed a docela to funguje, když režisér může od monitorů hned na herce houknout, místo aby musel přibíhat z vedlejší místnosti,“ popisuje Jan Vlček.

Dekorace ze seriálu, který svou poetikou na obrazovce zapůsobil trochu jako zjevení, už bohužel neexistují, což ostatně potkalo i výpravu Okresního přeboru.

"Ten jsme natáčeli v obci Lochovice a třeba dřevěnou klubovnu jsme si stavěli. Později tam začali jezdit lidi v podstatě na exkurze, ale nakonec tu stavbu zbourali. Je to škoda," podotýká Vlček. U Čtvrté hvězdy se navíc chvíli uvažovalo o pokračování. "Tak jsem navrhoval, že by se aspoň recepce a základní prostory někam složily, ale televize to radši rozseká a případně udělá znova."

Trik s obřím hrncem

I na dalším díle spolupracuje Vlček s režisérem Janem Prušinovským. Televizní pohádka Bylo nebylo se má začít točit letos v létě. "Honza ji napsal s Petrem Kolečkem a bude o království tří rybníků. Rozhodli jsme se, že bude takové chudé oprýskané a vedle toho bude jako kontrast velmi marnivá královna. Prostě žádné sterilní prostředí zámků, kde se točí většina pohádek," přibližuje Vlček.

Navíc se dohodli, že pár triků, které příběh vyžaduje, udělají postaru třeba tak, jak se točily v klasice Jak utopit doktora Mráčka.

"Triková technologie často není moc dobrá a po pár letech zjistíte, že je to vlastně komické. Takže to uděláme nestárnoucí metodou. Spolupracujeme s trikovým výtvarníkem Borisem Masníkem, který se hrozně těší na ten model, že když se postavy zmenší a dostanou do hrnce, tak se musí postavit obří hrnec. Doufám, že to bude fungovat," dodává Vlček.

29. listopadu 2013