Podle režiséra Nomury představuje dnes vlastně i pro Japonce divadlo nó velkou dávku exotiky. "Pokud není člověk seznámen s obsahem, pak málokdy ví, co se na jevišti vlastně děje a o co se jedná," poznamenává Nomura. "Proto jsme se rozhodli udělat projekci, abychom divákům co nejvíce přiblížili děj. V několika obrazech jim nabídneme porovnání mezi původní hrou, která bude na plátně, a moderní verzí, která se odehrává přímo před jejich zraky." Kromě toho dostane publikum ještě český text, v němž je vedle sebe synopse původní předlohy i Mišimovy nové verze.
K autorovi moderních her nó měl Nomura velmi blízko - jednak sám hrál v několika jeho hrách, a především byl Mišima otcem jeho spolužáka. Navíc chodili do stejné školy jako Mišima starší, a tak zná důvěrně prostředí, které dramatika formovalo. "Tato škola systematicky připravuje žáky, aby si vytvářeli nepropustnou zeď kolem svého ega, aby nikdy neukazovali, co si myslí," říká Nomura. Nicméně v inscenaci, kde hrají klíčovou roli ženy, prý zvolil opačný přístup: "Vysvlékli jsme se takříkajíc do naha, abychom ukázali samo nitro. Vyjádřili jsme Mišimův vztah k ženám velmi otevřeným způsobem a bez pokrytectví."
Pro tento japonský soubor není zářijové turné první evropskou cestou. V několika městech již hráli v minulých letech jinou Mišimovu hru - Markýzu de Sade. "Stalo se nám, že tomu diváci příliš nerozuměli a odešli o přestávce, protože nepochopili, že ještě není konec," vzpomíná producent Seiya Tamura. Proto zkoušeli inscenovat i tituly bližší evropskému publiku a například loni při goethovském výročí přijeli s Faustem.
Projekt Mišimovy ženy měl začátkem září předpremiéru v Bukurešti, kde se také šily kostýmy; svou roli prý při volbě začátku evropského turné sehrály přátelské vztahy rumunského ministra kultury s japonskými divadelníky. V Arše se bude hrát ještě v úterý 12. září a poté zamíří soubor z Prahy do Krakova a Boloně, dvou dalších Evropských měst kultury roku 2000, neboť inscenace je součástí tohoto projektu.
V pražském divadle Archa se 10. září uskutečnila generální zkouška světové premiéry představení Mišimovy ženy od moderního japonského autora Jukia Mišimy, který se nechal inspirovat tradičními středověkými japonskými hrami nó. V trojici uváděných her hrají klíčovou roli ženy. |
V pražském divadle Archa se 10. září uskutečnila generální zkouška světové premiéry představení Mišimovy ženy od moderního japonského autora Jukia Mišimy, který se nechal inspirovat tradičními středověkými japonskými hrami nó. V trojici uváděných her hrají klíčovou roli ženy. |
V pražském divadle Archa se 10. září uskutečnila generální zkouška světové premiéry představení Mišimovy ženy od moderního japonského autora Jukia Mišimy, který se nechal inspirovat tradičními středověkými japonskými hrami nó. V trojici uváděných her hrají klíčovou roli ženy. |