„Zlákalo mě k ní tajemství, které její osobu obklopuje, a nespravedlnost, s jakou zůstává opomíjena. Nebýt spolku Anny Pammrové činného v místě jejího bydliště, zůstala by jen lakonickou poznámkou v dějinách literatury,“ vysvětluje režisérka Anna Davidová, známá už pod svým dívčím jménem Petrželková, proč se právě osobnosti Pammrové věnuje.
Davidová do své poslední režie před nástupem na post umělecké šéfky brněnské Husy na provázku obsadila mimo jiné Terezu Dočkalovou a Petru Špalkovou. „Chce Annino dětství a mládí zobrazit jejíma očima, proto se žánrově pohybuje na hranici temného hororu a pohádky,“ přibližuje Špalková. „Četly jsme i její deníky, dopisy adresované Otokaru Březinovi nebo básně ze sbírky Divočinu slov mi nech. Hovořily jsme také s osobnostmi ze Společnosti Anny Pammrové, které se s ní přímo či nepřímo setkaly,“ dodává herečka.
Název představení odkazuje k nejznámějšímu dílu Pammrové.
„Antieva, respektive Původ Antievy, je krátká próza, v níž popisuje své dětství. V pěti letech ji rodiče dali do výchovy k bohaté kmotře. Anna to pociťovala jako hluboké zranění, zradu a naprostou dezorientaci své rodící se osobnosti, z níž se celoživotně pokoušela vzpamatovat. Zároveň se jménem Antieva vyhraňuje vůči tehdejšímu tradičnímu chápání ženy jako podrobené a od muže odvislé biblické Evy,“ vysvětluje Špalková.
Předvídá vývoj ze samoty
Režisérka však upozorňuje, že nejde jen o retrospektivu jednoho života, ač prvotním impulzem byla právě fascinace spisovatelčinou autobiografií. Myšlenky Pammrové prý mají co říci i dnes. „Upozorňuje na ekologickou nezodpovědnost a naše protipřírodní myšlení. Ženy zase varuje před tím, aby se ve snaze o zrovnoprávnění nestaly pouhými muži. A to se bavíme o člověku devatenáctého století, který tuší a předvídá společenský vývoj z izolovanosti lesní samoty!“ zdůrazňuje mladá režisérka.
„Ačkoli se často zabývala ženskou otázkou, byla zároveň k dobovému feminismu velmi kritická, protože viděla, jak chce ‚žena předstihnouti muže v jeho pošetilostech‘. Rozporuplnost a nejednoznačnost Antievy nám připadá vzrušující,“ souhlasí Špalková.
Divadelní spolek Masopust sídlící v pražském Divadle Na zábradlí si v minulé sezoně získal publicitu ceněným Deníkem zloděje. Novinka Antieva, jejíž scénář připravila Eva Prchalová, má premiéru v pátek, první reprízy jsou 13. a 14. října.